AstraZeneca och Pozen Inc avtalar om utveckling och marknadsföring av kombinationsläkemedel med naproxen och esomeprazol i fast dosering, för behandling av kronisk smärta, med användning av Pozens egenutvecklade teknik AstraZeneca meddelade idag att ett globalt avtal med ensamrätt träffats med Pozen Inc (kortnamn på NASDAQ: POZN) om att gemensamt utveckla kombinationsläkemedel med naproxen och esomeprazol i fast dosering för behandling av kronisk smärta, med användning av Pozens egenutvecklade beredningsteknologi. Sådana kombinationsläkemedel i fast dosering för patienter med kroniska smärttillstånd har potential att bli ett nytt behandlingsalternativ, med god smärtlindrande effekt och gynnsam profil när det gäller biverkningar i övre delen av mag/tarmområdet. (Esomeprazol är den aktiva substansen i NexiumTM.) Enligt avtalet skall AstraZeneca göra en direktbetalning till Pozen om 40 MUSD, och därefter kan sammanlagt upp till 160 MUSD komma att betalas i takt med att olika delmål uppnås avseende utveckling och godkännande. Dessutom kommer upp till 175 MUSD att betalas efterhand som olika försäljningsmål uppnås. Royalty kommer att betalas på nettoförsäljningen, enligt en stigande skala i intervallet ca 5 till 15 procent. Utvecklingsprogrammet skall bekostas gemensamt, och Pozen kommer att ansvara för utveckling och registreringsansökningar i USA. Den kliniska utvecklingen i fas III beräknas kunna påbörjas under 2007, och registreringsansökan i USA beräknas inlämnas i slutet av 2008. AstraZeneca kommer att ha hela ansvaret för utvecklingsarbetet utanför USA, liksom för all tillverkning, marknadsföring, försäljning och distribution på global nivå. AstraZeneca kommer också att ansvara för alla registreringsansökningar utanför USA. Båda parter kommer att bidra med vetenskaplig expertis, utvecklingskapacitet och resurser när det gäller läkemedelsregistrering. Patentet i USA löper ut under 2023. "Detta samarbete är ytterligare ett framsteg i vår satsning på att förstärka vår produktportfölj", sade dr John Patterson, utvecklingschef vid AstraZeneca. "Vi tror att kombinationen av esomeprazol och Pozens egenutvecklade PN-teknologi kan tillgodose ett viktigt medicinskt behov för patienter med kronisk smärta, nämligen att ge god smärtlindring i förening med god tolererbarhet och låg risk för magsår." John R. Plachetka, Pharm.D., Pozens ordförande och vd, sade: “Ett av våra mål vid utvecklingen av vår PN-teknologi har varit att samarbeta med ett stort läkemedelsföretag, med de marknadsföringsresurser som krävs, för att få fram produkter baserade på PN-teknologin till en ledande position på marknaden för NSAID-läkemedel (icke steroidbaserade antiinflammatoriska läkemedel). AstraZeneca har kontinuerligt visat att man är ett av de bästa läkemedelsföretagen i världen, och vi är särskilt glada åt att kunna använda esomeprazol i den här produkten." Samarbetet kommer att träda ikraft när det godkänts enligt den amerikanska konkurrenslagen, Hart-Scott-Rodino Antitrust Improvements Act. Inga ytterligare detaljer om de ekonomiska villkoren i avtalet har offentliggjorts. Kontaktpersoner media: Staffan Ternby, 070-557 2300 Edel McCaffrey, +44 (0) 207 304 5034 Steve Brown, +44 (0) 207 304 5033 Investor Relations: Staffan Ternby, 070-557 2300 Mina Blair, +44 (0) 207 304 5084 Jonathan Hunt, +44 (0) 207 304 5087 Bakgrund: Om AstraZeneca: AstraZeneca är ett ledande internationellt företag inom hälsovårdsområdet som bedriver forskning, utveckling, tillverkning och marknadsföring av receptbelagda läkemedel och vissa hälsovårdstjänster. Vi är ett av världens främsta läkemedelsföretag, med en försäljning 2005 på 24 miljarder USD (190 miljarder SEK) och med starka marknadspositioner inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar och inflammation, onkologi samt infektion. AstraZeneca ingår i Dow Jones Sustainability Index samt i FTSE4Good Index. Ytterligare information: www.astrazeneca.se, astrazeneca.com Om Pozen Inc: Pozen är ett läkemedelsföretag med målet att utveckla nya läkemedel för sjukdomar med ett icke tillgodosett medicinskt behov, med ökad effekt, säkerhet och/eller bekvämlighet för patienten. Sedan bolaget bildades har Pozen i första hand inriktat verksamheten på att utveckla läkemedel för behandling av akut och kronisk smärta och andra smärtrelaterade tillstånd. Bolagets aktier noteras på Nasdaq med kortnamnet POZN. Ytterligare information: www.pozen.com