AstraZeneca startar samarbeten för användning av CRISPR-teknologin för genredigering inom företagets samtliga forskningsplattformar

2015-01-29

AstraZeneca meddelar idag fyra nya forskningssamarbeten som syftar till att utnyttja kraften av CRISPR, en banbrytande genredigeringsteknik, inom hela forskningsplattformen till företagets samtliga kärnterapiområden. Denna teknik gör det möjligt för AstraZeneca att identifiera och validera nya läkemedelsmål i prekliniska modeller som mer liknar mänskliga sjukdomar. AstraZeneca kommer att dela cellinjer och substanser med sina samarbetspartners och tillsammans med dem publicera resultaten av tillämpningen av CRISPR-teknik i vetenskapliga tidskrifter, vilket bidrar till en bredare vetenskapliga utveckling inom området. Dessa samarbeten kompletterar AstraZenecas interna CRISPR-program och kommer att bygga på företagets "öppen innovation"-inställning till forskning och utveckling.

Dr. Mene Pangalos, Executive Vice President, Innovative Medicines, AstraZeneca "CRISPR är ett enkelt, men ändå kraftfullt verktyg som gör att vi kan förändra gener av potentiell betydelse i sjukdomars reaktionsvägar och undersöka effekterna av dessa ändringar på ett mycket exakt sätt. Genom att kombinera avancerad vetenskap från våra labb med dessa vida berömda akademiska och industriella partners, kommer vi att kunna integrera denna banbrytande teknik i vår forskning och hjälpa till att påskynda upptäckten av nya behandlingar för patienter"

Det fullständiga pressmeddelandet på engelska hittar du i den bifogade pdf-filen nedan.

En svensktextad video hittar du på www.astrazeneca.se

Kontaktpersoner:

The Wellcome Trust Sanger Institute Media Enquiries

Mary Clarke +44 1223 492368

The Innovative Genomics Initiative Media Enquiries

Pat Reilly +1 415 277 6971 mob: +1 415 990 318

Thermo Fisher Scientific Media Enquiries

RonaldO’Brien +1 781 622-1242 mob: +1 781 690-7553

AstraZeneca Media Enquiries

Esra Erkal-Paler +44 20 7604 8030 (UK/Global) Karen Birmingham +44 20 7604 8120 (UK/Global)

Jacob Lund +46 8 553 260 20 (Sweden)

Michele Meixel +1 302 885 6351 (US)

AstraZeneca Investor Enquiries

Thomas Kudsk Larsen +44 20 7604 8199 mob: +44 7818 524185

Karl Hård +44 20 7604 8123 mob: +44 7789 654364

Eugenia Litz +44 20 7604 8233 mob: +44 7884 735627

Craig Marks +44 20 7 604 8591 mob: +44 7881 615764

Christer Gruvris +44 20 7604 8126 mob: +44 7827 836825

AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel, primärt för behandling av sjukdomar inom områdena hjärta/kärl, metabolism, andningsvägar, inflammation, autoimmunitet, cancer, infektion och neurovetenskap. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över.

För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com