AstraZeneca tecknar distributionsavtal med Par Pharmaceutical i USA för en auktoriserad generisk version av TOPROL-XL

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2006 08:58 CET

AstraZeneca meddelade idag att man ingått ett leverans- och distributionsavtal med Par Pharmaceutical avseende en auktoriserad generisk version av metoprololsuccinat i USA. Den generiska produkten kommer nu att tillhandahållas i dosen 25 mg. Avtalet kommer inte att påverka tillgängligheten av AstraZenecas originalprodukt TOPROL-XL. AstraZeneca kommer att fortsätta att tillverka och leverera TOPROL-XL i USA. En 25 mg-version av metoprololsuccinat lanserades igår i USA av Eon Labs, som ingår i Sandoz. 25 mg-tabletten svarar för ungefär 20 procent av AstraZenecas försäljning av TOPROL-XL i USA. Den helårsprognos på 3,85 – 3,95 USD i vinst per aktie som presenterades i niomånadersrapporten exkluderade engångskostnader och lagernedskrivningar i samband med en eventuell lansering av generiskt metoprololsuccinat. Sådana engångskostnader och lagernedskrivningar beräknas nu uppgå till ca 150 MUSD, eller 8 cent per aktie, och kommer att belasta fjärde kvartalet. Med hänsyn till detta räknar AstraZeneca nu med en vinst per aktie för hela året i nedre delen av det tidigare angivna intervallet på 3,85 – 3,95 USD. I en domstolsprocess omfattande KV Pharmaceutical Company, Andrx Pharmaceuticals LLC, Andrx Corporation och Eon Labs Manufacturing, Inc., beslöt domstolen den 17 januari 2006 att patenten som skyddar TOPROL-XL är ogiltiga. AstraZeneca motsätter sig domstolens beslut och överklagade i februari till en amerikansk appellationsdomstol. Ett beslut om överklagandet inväntas för närvarande. Patentet som skyddar TOPROL-XL går ut den 18 september 2007. Kontaktpersoner media: Staffan Ternby, 08-553 261 07 Edel McCaffrey, +44 (0) 207 304 5034 Steve Brown, +44 (0) 207 304 5033 Investor Relations: Staffan Ternby, 08-553 261 07 Mina Blair, +44 (0) 207 304 5084 Jonathan Hunt, +44 (0) 207 304 5087

Kommentarer (0)

Kommentera

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.