AstraZeneca utser två nya styrelseledamöter

AstraZeneca PLC meddelar idag att två nya styrelseledamöter (Non- Executive Directors) kommer att ingå i styrelsen. Detta gäller med omedelbar effekt. De nya styrelseledamöterna är Michele Hooper, tidigare President and Chief Executive Officer i Stadtlander Drug Company, USA och dessförinnan hos Baxter, samt Joe Jimenez, President and Chief Executive Officer för Heinz Europe. Percy Barnevik, AstraZenecas styrelseordförande, kommenterar: "Jag är mycket glad över att Michele Hooper och Joe Jimenez kommer med i vår styrelse. Michele tar med sig betydande erfarenhet av amerikansk hälsovårdsindustri och Joe är expert inom varumärkesutveckling och marknadsföring till konsumenter både i USA och Europa. Deras samlade erfarenheter kommer att utgöra värdefulla tillskott i vårt styrelsearbete." Kontaktpersoner media: Staffan Ternby, 070-557 4300 Emily Denney, +44 (0) 207 304 5034 Steve Brown, +44 (0) 207 304 5033 Investor Relations: Staffan Ternby, 070-557 4300 Mina Blair Robinson, +44 (0) 207 304 5084 Jonathan Hunt, +44 (0) 207 304 5087 Ytterligare information om Michele Hooper och Joe Jimenez återfinns nedan: Ms Michele J Hooper (51) Business Experience Stadtlander Drug Company President and CEO (1998 - 1999) Baxter (including Baxter spin-offs) (1976 -1998) - Caremark International (Now Medpartners Inc.) Corporate VP And President - International Businesses (1992 - 1998) - Alternate Site International President (1991 - 1992) - Baxter Healthcare Corp. President - Canada (1988 - 1991) - Baxter International, Inc. VP - Corporate Planning (1984 - 1998) - Baxter Healthcare Corp. Various Management Positions (1976 - 1984) Current Boards PPG Industries, Inc. Target Corporation Davita Inc. Mr Joe Jimenez (42) Business experience H J Heinz Company - Executive Vice President, President and Chief Executive Officer - Heinz Europe (2002 to present) - Senior Vice President and President - Heinz North America (2001 - 2002) - Corporate Vice President and President - Heinz North America (1998 - 2001) Conagra - President - Hunt Wesson/Peter Pan & Orville Redenbacher/Swiss Miss Food Cos. (1997 - 1998) - Various positions including Senior Vice President - Marketing, Orville Redenbacher/Swiss Miss & Vice President - Marketing, La Choy /Rosarita & Vice President - Orville Redenbacher Popcorn (1993 - 1997) Clorox Company - Senior Marketing Officer (1984 - 1993) Current Boards Hain Celestial Group, Inc.