AstraZeneca välkomnar första hyresgästerna i ny BioHub

AstraZeneca välkomnar första hyresgästerna i ny BioHub

AstraZeneca meddelar i dag att det första företaget har flyttat in i det som planeras bli en ny BioHub i bolagets forskningsanläggning i Mölndal. Nio personer från biotechföretaget Mintage Scientific blir först på plats, samtidigt som sökandet efter fler intressenter pågår för fullt.

Konceptet med så kallade BioHubs inom AstraZenecas område är redan framgångsrikt etablerat vid forskningsanläggningarna i Boston och Alderley Park, i linje med bolagets satsning på öppen innovation och fler externa samarbeten.

I mars 2013 utsågs AstraZenecas forskningsanläggning i Mölndal till ett av företagets tre strategiska forsknings- och utvecklingscentra. Ett av huvudsyftena med dessa strategiska centra är att utnyttja potentialen i regionala bioscience-kluster. I Göteborg ligger Sahlgrenska Universitetssjukhuset, ett av Europas största, vid Chalmers och Göteborgs universitet finns betydande akademisk kompetens inom Life Science, och i regionen många mindre biotechföretag.

”Att få intressanta företag som Mintage att flytta in hos oss ökar möjligheterna till en öppen innovationskultur där vi får inspiration och influenser utifrån, samtidigt som vi stimulerar samarbeten. Det ser vi som nödvändigt för framtidens läkemedelsutveckling. Samtidigt effektiviserar vi utnyttjandet av våra lokaler”, säger Jan-Olof Jacke, VD AstraZeneca AB.

Skandinavien har historiskt varit framgångsrikt inom såväl akademisk forskning, som läkemedelsutveckling, bioteknik och medicinteknik. I dag är det dock klustren kring Boston och Bay Area-området i USA, samt Cambridge i Storbritannien som oftast lyfts fram som de mest framgångsrika inom life science-forskning.

Jan-Olof Jacke fortsätter: ”Med vår unika position i Sverige spelar vi en viktig roll i att forma ett attraktivt forskningsklimat för både små och stora företag. Vi drar nytta av varandra och i samarbete med akademin blir vi starkare och kan bygga upp spetskompetens som lockar forskare och investerare från hela världen. AstraZeneca Mölndal BioHub är ett exempel på hur vi drar vårt strå till stacken, men vi välkomnar givetvis också andra, liknande satsningar i den här regionen. Samtidigt är det viktigt att vi inte glömmer att vidga oss; ett välfungerande ekosystem för life science i hela Skandinavien är ett naturligt mål för oss.”

”Vi i Mintage ser många fördelar med att flytta in till AstraZeneca och bli en del av deras BioHub. Mintage med sina två projektinnehav ser fram emot att dels kunna dra nytta av AstraZenecas omfattande infrastruktur samt av den enorma samlade kunskapen i företaget”, säger Per Jansson, VD i Mintage Scientific AB.

-SLUT-

Om Mintage Scientific
Mintage Scientific AB är ett holding- och managementbolag som leder och samordnar resurser och kompetenser i sina innehav. Verksamheten i Mintage Scientific består huvudsakligen av att, självt eller tillsammans med andra delägare, säkerställa finansiering, ledning och operationell kompetens i portföljbolagen. Bolagets nyckelmedarbetare har mångåriga erfarenheter som uppfinnare, grundare samt i ledande befattningar i flertalet projekt och företag.I ett inte alltför långt perspektiv ska Mintage Scientific ta tillvara sitt upparbetade värde i portföljbolagen genom att aktivt exploatera och realisera värdena samt fortsatt förvalta och förnya tillgångarna. För mer information, se www.mintage.se

Kontaktperson:
Jacob Lund, presschef, tel: 08-553 26020, mob: 072 560 21 57

AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel, primärt för behandling av sjukdomar inom områdena hjärta/kärl, metabolism, andningsvägar, inflammation, autoimmunitet, cancer, infektion och neurovetenskap. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över.

För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com eller följ oss på twitter:  AstraZenecaSE