Besvikna patienter söker råd på Internet

Internet är en allt vanligare källa till hälsorådgivning, bland annat beroende på att patienter blir besvikna i mötet med vården. Detta konstateras i en avhandling som nyligen presenterades vid Umeå Universitet. Ett exempel är personer med refluxsjukdom som inte känner sig tagna på allvar. Hälsosajten Magskolan.se, har haft drygt 100 000 besök på sitt självtest för refluxsjukdom det senaste halvåret. Refluxsjukdom är en vanlig sjukdom och närmare var tionde svensk är drabbad. Men många som söker läkare för sina besvär blir inte tagna på allvar. Det visar en SIFO-undersökning som besvarats av 958 svenskar med refluxsymtom (t ex halsbränna eller sura uppstötningar). Undersökningen visar också att många patienter inte följs upp. Nästan hälften tycker inte att de blir tagna på allvar 20 procent av de tillfrågade (192 personer) hade sökt läkare för sina problem. 47 procent av dessa upplevde att doktorn inte tog allvarligt på refluxproblemen eller att doktorn ”bara skrev ut ett recept”. 48 procent hade kvar symtom efter sin läkarkonsultation och 66 procent följdes inte upp efter läkarbesöket. Michael Wedén, läkare i gastroenterologi vid Karolinska Universitetssjukhuset och webbdoktor på Magskolan.se kommenterar: - Det är nedslående att en så stor andel av patienterna inte anser sig ha fått det bemötande eller den uppföljning som de skulle önska. Självklart ska varje patient kunna känna att deras problem har tagits på allvar. Ett led i att ta patientens sjukdom på allvar är att erbjuda en uppföljning, om så åtminstone en möjlighet att ta kontakt per telefon för att t ex kunna utvärdera ett behandlingsresultat. Populärt självtest på Magskolan.se Magskolan.se är en interaktiv hemsida, som AstraZeneca står bakom där man kan lära sig mer om refluxsjukdom och andra mag-tarm-sjukdomar. Sedan starten för ett och ett halvt år sedan har sidan haft drygt en halv miljon besök. En del av sidan erbjuder ett självtest för refluxsjukdom där den som lider av halsbränna och sura uppstötningar kan svara på frågor om bl a hur ofta man har besvären samt hur de påverkar det dagliga livet. Testet ger en uppfattning om huruvida de problem man har kan självmedicineras eller om man bör söka läkare för att få hjälp. - Refluxsjukdom är en folksjukdom, dvs en mycket vanligt förekommande sjukdom, som också har visats sätta ner livskvaliteten betydligt. Mängden besökare på Magskolan.se och alla frågor som ställs till webbdoktorn visar tydligt att många patienter inte tycker sig ha fått den hjälp de vill ha, vid kontakten med sjukvården. Behovet av information och råd är stort, påpekar Michael Wedén. Mer information: Mer information om refluxsjukdomen finns på www.magskolan.se Frågor: Michael Wedén, Karolinska Universitetssjukhuset, tel 585 828 30, e-post: michael.weden@karolinska.se, Sten-Åke Johansson, medicinskt ansvarig Nexium, AstraZeneca Sverige, tel 070-533 60 42 Pressansvarig mage-tarm, AstraZeneca Sverige: Karolina Fränne, tel 0733-351 427, e-post: karolina.franne@astrazeneca.com Om refluxsjukdom Halsbränna är det vanligaste symtomet på refluxsjukdom. Om halsbrännan återkommer minst två gånger i veckan eller om symtomen har stor påverkan på patientens tillvaro betraktas det som refluxsjukdom. 30 procent av alla patienter med refluxsjukdom drabbas av refluxesofagit, det vill säga inflammation i matstrupen.