Domstol i USA beslutar att formuleringspatentet för Seroquel XR® är giltigt och utsatt för patentintrång

Svensk översättning av pressmeddelande som skickades ut kl 8 i dag 30 mars

US District Court for the District of New Jersey har beslutat att formuleringspatentet som skyddar Seroquel XR® (quetiapin fumarat) tabletter med fördröjd frisättning, är giltigt. Domstolen beslutade också att företagen Anchen Pharmaceuticals, Inc., Osmotica Pharmaceutical Corporation, Torrent Pharmaceuticals Limited, Torrent Pharma Inc., Mylan Pharmaceuticals Inc. och Mylan Inc. har gjort intrång i formuleringspatentet för Seroquel XR. Formuleringspatentet för Seroquel XR löper ut 2017.

Detta följer ett tidigare beslut i Storbritannien den 22 mars 2012, där domstolen beslutade att formuleringspatentet som skyddar Seroquel XR är ogiltigt. I Nederländerna beslutade distriktsdomstolen i Haag, den 7 mars 2012, att formuleringspatentet som skyddar Seroquel XR är giltigt.

AstraZeneca är nöjt med beslutet i US District Court och anser att detta bekräftar styrkan i företagets patent.

Bakgrund:

Om rättegången
I oktober 2011 genomförde US District Court for the District of New Jersey en rättegång i de pågående målen om patentintrång mot fyra generikatillverkare: Anchen Pharmaceuticals, Inc., Osmotica Pharmaceutical Corporation, Torrent Pharmaceuticals Limited, Torrent Pharma Inc., Mylan Pharmaceuticals Inc. och Mylan Inc.

Innan rättegången i oktober, ingick AstraZeneca en förlikning i målet om patentintrång mot Handa. Den 29 september 2011, beviljade AstraZeneca en licens till Handa för patent nummer 5.948.437 med effekt från den 1 november 2016, eller tidigare under vissa omständigheter.

Den 5 oktober 2011 ingick AstraZeneca dessutom en förlikning i målet om patentintrång mot Accord. AstraZeneca beviljade Accord en licens för patent nummer 5.948.437 med effekt från den 1 november 2016, eller tidigare under vissa omständigheter. Domstolen avvisade båda målen.

Gårdagens domstolsbeslut är begränsat till den amerikanska marknaden och är inte giltigt i andra länder.

AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar och inflammation, cancer samt infektionssjukdomar. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över. För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com.

Ann-Leena Mikiver, presschef, tel: 08-553 26020, mob: 070-742 88 36
Karl Hård, Investor Relations, tel: +44 207 604 8123, mob: +44 7789 654 364