Ny unik undersökning visar: KOLESTEROLSJUKA OMEDVETNA OM HÄLSORISKER

Många dör i onödan i hjärtkärlsjukdom Patienter med höga kolesterolvärden är inte medvetna om riskerna med högt kolesterol och kopplingen till allvarliga hjärtkärlhändelser såsom hjärtattack eller stroke. Det är några skrämmande resultat från en undersökning om kunskap och attityder som för första gången gjorts bland patienter med höga kolesterolvärden. Förhöjt kolesterolvärde är den vanligaste riskfaktorn för hjärtkärlsjukdom som orsakar 17 miljoner dödsfall varje år, ett dödsfall varannan sekund. Behandlingsriktlinjer för höga kolesterolvärden har fastställts av medicinsk expertis, men undersökningen visar att patienterna saknar kunskap: En av tre patienter säger att de inte känner till eller har glömt bort sitt kolesterolvärde Två av tre känner inte till rekommenderade behandlingsmålvärden Endast en av tre tror att de har nått ett bra kolesterolvärde Svenska professorn Leif Erhardt, Kardiologkliniken, Malmö Universitetssjukhus, är en av personerna bakom undersökningen: - De är nödvändigt att de som löper risk att drabbas av hjärtkärlsjukdom känner till sina kolesterolvärden, vet vad de ska vara och hur man bäst sänker dem. Därför måste läkare noga förklara för patienterna vad höga kolesterolvärden innebär och inte nöja sig med halvhjärtade försök att sänka kolesterolvärden. Vi vet att en hälsosam livsstil och behandling med ny effektiv behandling signifikant minskar risken för hjärtkärlsjukdom. Tidigare studier har visat att ungefär hälften av alla patienter med höga kolesterolvärden får kolesterolsänkande behandling och av dessa når endast hälften korrekta värden (1-2). Samtidigt fastslår WHO att hälften av alla dödsfall i hjärtsjukdom och stroke kan förebyggas (3). Omfattande forskning visar att ju lägre kolesterolvärden desto lägre risk att drabbas av hjärtattack eller stroke (4-8). Ny effektiv statinbehandling kan i låga doser leda till att åtta av tio patienter når sina målvärden för kolesterol (9-10). Målvärden för kolesterol: Sverige: I januari 2005 publicerade Läkemedelsverket nya behandlingsrekommendationer för kolesterol. Önskvärd nivå vid behandling är: Totalkolesterol