Nya studier bekräftar att Crestor™ överträffar atorvastatin vid behandling av patienter med typ 2-diabetes och dyslipidemi

Nya resultat som presenterats vid European Atherosclerosis Societys (EAS) kongress i Sevilla visar att Crestor™ (rosuvastatin) ger en mer uttalad sänkning än atorvastatin av LDL-kolesterolet (LDL-C, det "onda" kolesterolet) hos patienter med typ 2-diabetes och dyslipidemi (högt kolesterolvärde). De tre studierna som presenterades vid EAS undersökte fördelarna med Crestor i förhållande till atorvastatin vid behandling av patienter med typ 2-diabetes och dyslipidemi. De tre studierna var CORALL med schemalagd dostitrering, som pågick under 18 veckor i Nederländerna med deltagande av 263 patienter, där Crestor 10-40 mg jämfördes med atorvastatin 20-80 mg; ANDROMEDA, där Crestor 10-20 mg jämfördes med atorvastatin 10-20 mg vid behandling av 509 patienter i Storbritannien under 16 veckor; samt URANUS, en svensk studie där 469 patienter under 16 veckor behandlades med Crestor 10-40 mg eller atorvastatin 10-80 mg. Sammantaget bekräftar de tre studierna att Crestor ger en mer gynnsam förändring av den aterogena lipidprofilen än atorvastatin hos patienter med typ 2-diabetes och dyslipidemi, vilket innebär att fler patienter kan uppnå LDL-C-värden i nivå med de europeiska riktlinjerna. Resultaten från CORALL visar att LDL-C-värdet för varje dos av Crestor minskade signifikant mer än för dubbla denna dos av atorvastatin; LDL-C sänktes med 46 procent, 51 procent och 54 procent med Crestor 10 mg, 20 mg respektive 40 mg, vilket skall jämföras med sänkningar på 41 procent, 46 procent och 48 procent med atorvastatin 20 mg, 40 mg respektive 80 mg (p<0,05 i samtliga fall). Den bättre effekten hos Crestor kunde bekräftas då 90 procent av patienterna som behandlats med Crestor 40 mg efter 18 veckor uppnått den LDL-C-nivå som rekommenderas i de nya europeiska riktlinjerna (<2,5 mmol/l), jämfört med 78 procent för atorvastatin 80 mg (p<0,05). ANDROMEDA-studien visade att låg dos av Crestor minskade LDL-C-värdet med minst 50 procent, vilket medförde att över 90 procent av patienterna med typ 2-diabetes och dyslipidemi uppnådde det nya europeiska målvärdet för LDL-C (<2,5 mmol/l). I samma studie minskade Crestor 10 mg och 20 mg LDL-C-värdet med 51 respektive 57 procent, vilket var signifikant bättre än atorvastatin 10 mg och 20 mg (39 procent respektive 46 procent, p<0,001). Detta innebar att signifikant fler patienter som behandlats med Crestor 10 mg och 20 mg (94 procent respektive 96 procent) uppnådde rekommenderad LDL-C-nivå än de patienter som fått atorvastatin 10 mg och 20 mg (79 procent , p<0,001, respektive 87 procent, p=0,002). Fördelarna med Crestor i relation till övriga riskfaktorer för hjärt/kärlsjukdom, exempelvis inflammationsmarkören C-reaktivt protein (CRP) och andra aterogena lipidvariabler rapporterades också. Höga nivåer av CRP är en stark bakomliggande faktor för hjärt/ kärlhändelser. Crestor 10 mg och 20 mg minskade CRP med 34 respektive 40 procent, jämfört med 21 respektive 34 procent för atorvastatin 10 mg och 20 mg. Hos patienter med typ 2-diabetes och dyslipidemi förbättrade Crestor också andra lipidvärden som triglycerider, icke-HDL-kolesterol och kvoten ApoB:ApoA-I. Miljontals människor med typ 2-diabetes löper tre gånger större risk att dö i hjärt/kärlsjukdom än individer med samma kolesterolnivå men som inte har diabetes. Upp till 80 procent av alla patienter med typ 2-diabetes dör i hjärt/kärlsjukdom. En sänkning av höga LDL-C-värden betraktas allmänt som ett av de primära behandlingsmålen för patienter med typ 2-diabetes. Behandling med statin för att sänka LDL-C-värdet har även visat gynnsamma effekter på förekomsten av hjärt/kärlhändelser i denna patientgrupp. De nya resultaten visar att Crestor till patienter med typ 2-diabetes är ett viktigt och mycket effektivt behandlingsalternativ som sänker patienternas LDL-kolesterolvärden till rekommenderade nivåer. Crestor har nu godkänts i över 50 länder på fem kontinenter och har introducerats i över 40 länder, bland annat 13 europeiska länder, USA och Kanada. Över en miljon patienter har ordinerats behandling med Crestor och över två miljoner recept har utfärdats runt om i världen. Erfarenheterna från klinisk användning bekräftar en gynnsam risk/nyttaprofil för Crestor samt att säkerhetsprofilen är jämförbar med den för andra statiner på marknaden. Crestor 10 mg är den rekommenderade startdosen för patienter som inte tidigare behandlats med statiner, liksom för patienter som går över till Crestor från andra statiner, oavsett doseringen av det tidigare medlet. Kontaktpersoner media: Staffan Ternby, 08-553 261 07 Steve Brown, +44 207 304 5033 Edel McCaffrey, +44 207 304 5034 Investor Relations: Staffan Ternby, 08-553 261 07 Mina Blair-Robinson, +44 207 304 5084 Jonathan Hunt, +44 207 304 5087 CORALL = COmpare the effect of Rosuvastatin with Atorvastatin on Apo B/Apo A-1 ratio in patients with Type 2 diabetes meLLitus and dyslipidaemia ANDROMEDA = A raNdomised, Double blind, double dummy, multicentre phase IIIb parallel group study to compare the efficacy and safety of Rosuvastatin (10 mg and 20 mg) and atOrvastatin (10 Mg and 20 mg) in subjEcts with type II DiAbetes mellitus URANUS = Use of Rousuvastatin versus Atrovastatin iN type 2 diabetes mellitUS subjects: results of the URANUS study