Nationell scenkonstbiennal för barn och unga 16 - 19 maj i Helsingborg 2018

​Juryns val för bibu 2018

Årets jury bjuder på ett brett urval av den bästa scenkonsten för barn och unga under bibu 2018. För publik från tre månaders bebisar till unga vuxna får vi se färgsprakande, gränsöverskridande, tänkvärda produktioner. 2018 års upplaga av bibu äger rum den 16-19 maj i Helsingborg.

Juryvalda svenska föreställningar bibu 2018:

5114 dagar, Backa teater, från 13 år, teater

Glängtan, Backa teater, från 7, år teater

Guldet, Charlotte Engelkes/Kulturhuset Stadsteatern Skärholmen, från 5, opera, teater, dans

Hela familjen, Kulturhuset Stadsteatern Skärholmen, från 12 år, teater

I am her(e), PotatoPotato Scenkonst, från 11 år, teater

Koreografin, Johanssons Pelargoner och dans, från 10 år, dans

LÅR, wecollective, från 12 år, dans

Mamman, Teater Tribunalen, från 10 år, dockteater

Mellan oss, Folkteatern Gävleborg, från 4 år, dansteater

Myriader av världar, Unga på Operan, Kungliga Operan, för 3-18 månader, opera, dans

Papper - en ordlös saga om livet, Marionetteatern, Kulturhuset Stadsteatern, från 4 år, dockteater, dans, mim

Rapport från ett omklädningsrum, Västmanlands teater, från 13 år, teater

Signalisterna, Masthuggsteatern, från 3 år, dansteater

Sissy Bomb, Dansstationens Turnékompani/Martin Forsberg, från 14 år, unga vuxna, dans

Törnrosa – den enda sanna kärlekens tid, Estrad Norr, från 13 år, teater

åååå snälla följ mig <3<3<3, Riksteatern, från 10 år, musikal

JURYNS URVAL – bibu.se 2018
Under bibu 2016 presenterades den nya juryn för bibu 2018. Juryns sammansättning består av mycket meriterade representanter som på olika sätt bidrar med sin kunskap och sina iakttagelser.

Juryn till bibu 2018 har bestått av:
Andrea Svensson, dansare, Beatrice Hammar, dansproducent Norrlandsoperan, Maria Hedborg, skådespelare, Moa Backman, dramatiker och dramaturg, Patrik Pettersson, regissör, skådespelare och projektledare Dalateatern Barn & Unga, Peter Sunesson, producent Dansstationen Malmö

Juryn har sett runt 300 produktioner för målgruppen barn och unga och har valt ut 16 svenska produktioner. Det internationella urvalet görs av ett internationellt råd och presenteras i februari 2018.

Juryn arbetar efter en instruktion med kriterier som de valda produktionen ska uppfylla. Vid valet av de svenska produktionerna har, förutom produktionens konstnärliga kvalitet, bland annat följande aspekter tagits i beaktande: åldersmålgrupp, geografisk hemvist, genre, tematik, representation på scen respektive upphovspersoner. Eventuella jävsituationer har dokumenterats och hanterats. Efter varje biennal utvärderas juryns arbete av Bibu AB.