Våga ta tag i immaterialrätten

Våga ta tag i immaterialrätten

Börja med att registrera en bra domän. Fundera därefter på varumärke, designskydd och patent. Cecilia Nordlund vet hur du går från IPR-ångest till koll på läget.

Jodå, visst är läsken god. Men vad vore Coca-Cola utan sitt varumärke och sin logga? Men immateriella rättigheter, intellectual property rights (IPR), är inte bara något för stora företag - tvärtom.

– Tänk på IPR redan från start, råder Cecilia Nordlund, affärsrådgivare på BizMaker.

Hon har tidigare arbetat som produktutvecklare på en av landets hygienjättar och har erfarenhet av både egna och andras innovationer.

Ett viktigt råd till nystartade företag är att göra saker i rätt ordning. När du kommit på ett bra namn, börja med att kolla domän innan du registrerar företagsnamn (firma) eller ansöker om varumärkesskydd.

– Lägg inte ned en massa tid och pengar på ett namn som du måste ändra för att domänen inte funkar, säger Cecilia Nordlund.

När domän och firma är i hamn är det dags att fundera på registrering av varumärke, designskydd och patent *. Det är svårt att skydda sig till 100 procent. Det viktiga är att våga öppna ögonen och ta fram en strategi.

– Många företagare är så kära i sin affärsidé att de inte gör en riktig omvärldsbevakning. Men var inte rädd, se det som en del i affärsutvecklingen.

Patent- och registreringsverket, PRV:s, sökbara databas är värdefull inspiration. Den ger en bra bild av hur konkurrensen ser ut. Har det kommit in många ansökningar inom ditt område?

– Där finns också en massa bra input till tekniska lösningar. Och i de fall patenten gått ut är det ju fria att använda. En noggrann omvärldsbevakning minskar även risken för att du gör intrång i någon annans immateriella rättigheter.

Cecilia Nordlund möter ofta företagare som är rädda för att bli bestulna på sin affärsidé i kontakten med finansiärer och samarbetspartners. Men ofta är oron överdriven.

– Självklart ska man vara tydlig med sekretessavtal och så vidare. Men bara för att någon skulle kunna sno din idé är det inte säkert att de vill. Jag tror att det oftare slår över åt andra hållet, att man är så rädd att ta hjälp av andra att man inte tar sig framåt.

Samtidigt hissar hon varningsflagg för otydliga avtal med utvecklingskonsulter.

– Huvudregeln är att rätten tillfaller den som skapar något, exempelvis en produkts design eller utseendet på en hemsida. Om du anlitar en konsult, reglera i avtalet att tillgången tillfaller dig och inte honom/henne.

När det gäller patent är Cecilia Nordlunds råd att göra aktiva val. Undersök möjligheterna att söka patent och bestäm dig för att registrera – eller att inte registrera.

– Tänk framåt. Hur påverkas möjligheterna att sälja bolaget om du saknar de immateriella rättigheterna?

Men skriv inte en egen patentansökan utan anlita en jurist, såvida du inte har extremt bra koll, tipsar Cecilia Nordlund.

– Det är ett annat språk. Du kanske får patentet godkänt, men i själva verket är det inte värt något. Det kan vara så smalt att det är lätt att gå runt.

* Skillnaden mellan olika immaterialrätter
Immaterialrätterna används för olika syften. Vad du ska välja beror på den innovation du har skapat. Här används en ny cykelhjälm för att förklara skillnaden mellan patent, varumärke, design och upphovsrätt.

Varumärke: Hjälmens namn och logotype.
Patent: Lösningen på hur hjälmen får perfekt passform genom att remmarna är fästa på ett mycket speciellt sätt.
Design/upphovsrätt: Hjälmens form och utseende.

Källa: prv.se

______________________________________________________________________________

BizMaker är en regional inkubator och science park i Västernorrland. Som länets motor för innovation främjar vi företagsutveckling och förnyelse av näringsliv och samhälle. Med ett coachande förhållningssätt frigör vi kraften hos entreprenörer och innovatörer så att goda idéer kan formas till nya affärer och hållbara lösningar för framtiden. BizMaker erhåller projektstöd från bland annat Europeiska regionalfonden och Region Västernorrland.

Cecilia Nordlund

Affärsrådgivare 070 557 90 03