Samarbetet som ska stärka företagandet i regionen

Samarbetet som ska stärka företagandet i regionen

Åkroken Business Incubator, Handelskammaren Mittsverige och Business Sweden inleder ett samarbete för att stärka företagandet i Västernorrland. Åkroken Business Incubator arbetar just nu för att etablera en regional inkubator där man genom affärsrådgivare på plats runt om i kommunerna ska kunna erbjuda stöd till fler innovativa företag. Samarbetet med Handelskammaren och Business Sweden medför ytterligare förstärkning i form av kompetens, utbildningsinsatser och nätverk.

Under hösten har Åkroken Business Incubator, tillsammans med ett antal andra aktörer och kommuner, kartlagt hela regionens behov av inkubatorverksamhet och de olika kommunernas unika förutsättningar. Resultatet visar att behovet och intresset är stort. Man ser ett värde i att ha lokala affärsrådgivare tillgängliga på plats med det stöd som en inkubator kan erbjuda i form av processer och verktyg för kommersialisering och tillväxt. Just nu för Åkroken Business Incubator dialog med de kommuner som redan 2015 vill starta inkubatorverksamhet på plats. Kommunerna har ett starkt engagemang och en stor samarbetsviljan kring dessa frågor vilket ger initiativet goda förutsättningar att snabbt bli verklighet. Målet är att 2016 ha en väl etablerad verksamhet i hela Västernorrland.

– Vi hoppas inom kort kunna ge stöd till ännu fler företag med tillväxtpotential och innovativa affärsidéer. Det finns intressanta företag i hela regionen. Det vore synd om grundaren till nästa Mojang sitter där ute någonstans men inte får det stöd som behövs för att skala upp och växa, säger Christian Söderberg, affärsområdeschef på Åkroken Business Incubator.

Handelskammaren Mittsverige och Business Sweden ansluter sig till satsningen
– Jag ser stora möjligheter genom att vi får ett större inflöde av idéer totalt och därmed fler potentiella tillväxtföretag. Ett av våra fokusområden är just innovation och internationell handel och där ser vi oss som en brygga mellan de idéer som kommer in och ut ur systemet, säger Oliver Dogo, vd på Handelskammaren Mittsverige.

– Arbetet ligger helt i linje med vårt uppdrag att hjälpa och stötta företag som ska ut på en internationell marknad. Många av inkubatorföretagen har globala visioner så det känns naturligt att vi är med här, säger Bengt Högberg, exportrådgivare på Business Sweden.

Ett samarbete med mervärde för företagaren
Att Handelskammaren och Business Sweden ansluter sig möjliggör för entreprenörerna i den regionala inkubatorn att ta del av flera organisationers kompetenser, nätverk, utbildningar och kontakter. Handelskammaren kan till exempel erbjuda ett värdefullt mentorskapsprogram och Business Sweden har ett internationaliseringsprogram som företagen med en internationell marknad kan ta del av.

– Resan från idé till lönsamt företag kan för den enskilde företagaren gå fortare, säkrare och tryggare med gemensamma insatser, säger Bengt Högberg. Tillgängligheten och närheten som skapas i och med de lokala noderna tror jag är väldigt värdefullt för entreprenören, fortsätter Bengt.

Ett samarbete med visioner för regionen
– Vi behöver ha ett samarbete mellan alla kommuner i Västernorrland för att skapa en gemensam vision om vad vi vill vara som region. En vision ska spegla framtiden och att satsa på nya företag är att satsa på framtiden, säger Oliver Dogo.

– Den här satsningen och samarbetet är otroligt viktigt för regionens tillväxt och attraktionskraft. Det bidrar till nya jobb och skatteintäkter för alla kommuner, stora som små. Att fler företag, organisationer och kommuner ansluter sig till arbetet ser jag som ett kvitto på att vi är på rätt väg, avslutar Christian Söderberg.

Kort om de olika organisationerna i samarbetet:

Handelskammaren Mittsverige är en partipolitiskt neutral och fristående privat näringslivsorganisation som ägs, styrs och finansieras av näringslivet i Jämtland och Västernorrland. www.midchamber.se

Business Sweden underlättar för svenska företag att växa internationellt, och för utländska aktörer att investera i Sverige. Business Sweden erbjuder strategisk rådgivning och praktiskt stöd, såväl i Sverige som på nära 60 av världens mest intressanta marknader. www.business-sweden.se

Åkroken Business Incubator erbjuder en kreativ miljö och en dynamisk process för företag som vill växa. Åkroken Business Incubator tillför kompetens i företagens olika utvecklingsfaser och ser arbetet med individen eller teamet bakom idén som lika avgörande och viktigt som affärsidén i sig. www.akrokenbusinessincubator.se

För mer information kontakta:

Christian Söderberg
Affärsområdeschef, Åkroken Business Incubator