Lyssnarbarometern för september 2017: Spänningsserier dominerade topplistan

Bokmarknaden växer och tillväxten för digitala abonnemangstjänster har ökat markant under året. Dock minskade lyssnandet i snitt under september, detta i jämförelse med föregående månad. Denna minskning beror främst på säsongsvariation då lyssnandet vanligtvis ökar under semester- och sommarmånaderna. Många nya titlar i kända spänningsserier har lanserats, vilket även har speglat topplistan. David Lagercrantzs, ”Mannen som sökte sin skugga”, klev snabbt upp på topplistan och petade ned Camilla Läckbergs titel ”Häxan” från förstaplatsen.

Under semester- och sommarmånaderna ökar lyssnandet av ljudböcker i hela landet. Höstsäsongen har nu tagit vid och lyssnandet, antal timmar i snitt per användare, minskade med 8,9 procent under september.

- Semestern är starkt förknippad med avkoppling och stor konsumtion av böcker, oavsett format. Effekten av det återspeglas nu i lyssningssiffrorna för september. Många är tillbaka på arbetet, tv-tittandet ökar och tid för att lyssna på böcker blir en knappare resurs, säger Niclas Sandin, vd BookBeat.

Sett till demografiska variabler visar siffrorna för september att fler kvinnor stod för majoriteten av lyssnandet, detta med en andel om 77 procent. Vid en jämförelse mellan ålderskategorier noterar vi en liten minskning av lyssnandet bland de yngre grupperna mellan 18 - 34 år. Samtidigt ökade lyssnandet något i grupperna över 45 år. Även detta skifte bedöms vara en säsongsvariation då det vanligtvis sker en ökning av yngre lyssnare i samband med semester- och sommarmånaderna.

Stockholms län stod för cirka 23 procent av lyssnandet i september. Sett till hela Iandet* noterades i september störst procentuell överrepresentation av lyssnande i Östergötlands och Jönköpings län medan underrepresentationen var som störst i Skåne.

Flertalet nya titlar i kända bokserier har i början av hösten lanserats, främst inom spänningskategorin. En av de mest omtalade var den femte romanen i Millenium-serien, ”Mannen som sökte sin skugga” av David Lagercrantz, som direkt klättrade hela vägen upp i toppen och därmed innebar september en ny etta på topplistan. För den fjärde boken om Lisbeth Salander, som lanserades för två år sedan, innebar även september ett uppsving och titeln gjorde comeback på topplistan. En annan ny titel i en populär bokserie som nådde topplistan under september var ”Pappas pojke” avEmelie Schepp. Även den fick fler att upptäcka den aktuella författarens tidigare titlar ”Märkta för livet” och ”Vita spår” som återvände till topplistan.

- Under hösten släpps många nya och efterlängtade titlar, däribland den femte romanen i Millenium-serien. Vi noterar glädjande samma effekt som andra streamingtjänster som HBO och Netflix verkar uppleva när nya säsonger av ”Game of Thrones” eller ”House of Cards” släpps. Det vill säga; i samband med att många nya lyssnare strömmar in, tack vare uppmärksamheten kring en lansering, så spiller lyssnandet över på tidigare titlar. Många väljer att marathonlyssna för att hinna i kapp, Niclas Sandin, vd BookBeat.

Kommande datum för publicering av Lyssnarbarometern: 7 november.
All statistik baseras på BookBeats egna användardata om inget annat anges. Vid användning av statistik vänligen ange BookBeat/Lyssnarbarometern som källa.

Statistiska centralbyråns (SCB) befolkningsstatistik

Niclas Sandin, VD, BookBeat,niclas.sandin@bookbeat.com
Linda Grängzell, presskontakt, linda.grangzell@starcom.se

OM BOOKBEAT