Nytt och spännande miljötorg på Allt för Sjön

För första gången är miljön en officiell del av båtmässan Allt för Sjön. Miljötorget har utvecklats av Initiativet Hållbara Hav i samarbete med Allt för Sjön och Initiativet är därmed en av båtmässans officiella partners. På 700 kvadratmeter samlas företag, organisationer och myndigheter som har det gemensamma att deras arbete eller produkter bidrar till att Östersjöns miljö kan räddas.

Etta med kök

Centralt på torget hittar du Initiativet Hållbara Havs miljöutställning ”Östersjön – vem bryr sig…” Lagom till Allt för Sjön har utställningen fått ett helt nytt innehåll. Denna gång utgår vi från hemmiljön. Hela utställningen är utformad som en liten etta med kök där man kan gå runt och se vad många av de produkter och varor som vi omger oss med har för effekter i miljön och på oss själva. Samtidigt får man praktiska tips och råd om vad man själv kan göra för att minska sin påverkan

Havsverkstad

Varför är det viktigt för torsken att djupvattnet i Östersjön håller en viss salthalt och hur kan man visa det med ett hönsägg?

Vad är osmos och vad kan en gelégroda säga om blåmusslornas situation i Östersjön? Kom till vår Experimentverkstad så ska vi förklara. Tag gärna med barn och barnbarn!

Passa också på att testa Fiskespelet som, med hjälp av några tändstickor, förklarar vad som är hållbart fiske!

Samtal, diskussioner och föredrag
Vad innebär förbudet mot toatömningar i skärgården som träder i kraft 2015?
Hur håller jag min båtbotten ren utan att använda giftiga färger? Varför bygger KTH en soldriven bärplansbåt och finns det någon bättre investering för 280 miljarder kronor än att rädda Östersjön?

På miljötorgets scen möter du företrädare för myndigheter, organisationer och företag som i samtal, diskussioner och föredrag ger svar på dessa och många andra frågor.
Se hela progammet på http://www.hallbarahav.nu/program-afs14