Är elen dyrare i södra Sverige än i norra?

Är elen dyrare i södra Sverige än i norra?

Ofta när jag gör jämförelser och uträkningar om elpriser använder jag mig av elområde tre. Enda anledning till det är att det är där jag själv bor. Men många av er läsare bor inte här och därför tänkte jag göra en jämförelse av alla fyra elområden för att se om det finns skillnader.

4 elområden

Sedan den 1 november 2011 är Sverige indelat i fyra elområden som en konsekvens av att Sverige måste anpassa sig till EUs strävan att verka för en gemensam fri konkurrensutsatt elmarknad i Europa. Syftet med uppdelningen är även att stimulera elproduktionen i de områden där det är underskott på el samt att förstärka det svenska elnätet där det idag är flaskhalsar i överföringskapaciteten.

Billigast rörliga avtal för villaägare med en elförbrukning på 20 000 kWh per år (maj 2016):

Elområde 1 (Luleå)
Årskostnad: 9 972 kronor

Elområde 2 (Sundsvall)
Årskostnad: 12 456 kronor

Elområde 3 (Stockholm)
Årskostnad: 12 396 kronor

Elområde 4 (Malmö)
Årskostnad: 12 504 kronor

Prisskillnaden mellan södra och norra Sverige är idag 25 procent. Nästan hela differensen beror på att elskatten är högre i södra Sverige än i norra. Priserna under maj baseras på spotpriset under april månad då var det små skillnader mellan de fyra elområden.

En genomsnittlig villa betalar idag alltså drygt 2 500 kronor mer per år i elområde 4 än i elområde 1, för samma förbrukning.

Billigaste elen på 14 år!

Vi kan också se att elpriserna är betydligt lägre idag än för fyra år sedan då jag gjorde en liknande jämförelse. Då kostade samma förbrukning 19 764 kronor i elområde 4 dvs. 58 procent mer än idag. Vi har faktiskt de lägsta priserna på 14 år just nu. Dock skiljer det fortfarande mycket mellan elbolagen så jämför ibland så du inte betalar för mycket i onödan.