Fotograf Karine Köng skapar ett ljust och minimalistiskt skandinaviskt inspirerat kök som möter hennes familjs behov och påminner henne om färgerna på de omgivande stränderna.

Karine Köngs minimalistiska kök

Karine Köng

www.bodieandfou.com

För tre år sedan flyttade Karine till Arcachonbukten i Frankrike, efter 23 år i London där hon drev en affär för designkoncept. Med hjälp av sin personliga och professionella erfarenhet och sin känsla för estetik har den surfälskande fotografen redan designat tre kök. Det fjärde projektet, som är hennes primära bostad, speglar hennes innersta önskemål och krav. Karine och hennes familj ville ha en unik plats där de kunde växa, med ett kök som utstrålar välbefinnande och en känsla av semester året runt.

Presentation av projektet

Karine ville skapa ett minimalistiskt kök för familjens behov, med inspiration av de naturliga materialen trä, linne, marmor och bomull. Köket, som är inspirerat av Skandinavien, påminner samtidigt om de omgivande strändernas färger. Huset ligger nära stranden och inbjuder till välbefinnande och semester. Till sin design, med förvaringsutrymmen och enkel användning, är boytan med öppen planlösning (kök, vardagsrum, matsal) perfekt för hennes man som ofta lagar middagar, och för att umgås med gäster i en gemytlig atmosfär och njuta av trevliga stunder tillsammans. En frukostbänk och stora arbetsytor (en på 120 cm, den andra på 114 cm som kan användas från både köket och vardagsrummet) uppfyller behoven hos ett par som vill växa, laga mat och leva i ett luftigt och rymligt utrymme.

Förutom estetik och design ville Karine att köket skulle vara funktionellt med vackert, gediget och slitstarkt material som är lätt att underhålla. Efter lite efterforskningar valde hon ytor av Silestone®-kvarts från sin lokala producent HM Deco. Hon valde Silestone® Eternal Statuario by Cosentino för att skapa enhetlighet mellan arbetsytorna och de grå golven i betongstil. I sitt val övertygades Karine inte bara av ytorna, som är fläckbeständiga och tåliga mot stötar och repor med 25 års garanti, utan också av det goda samarbetet som utvecklades mellan henne och stenproducenten. En bit Eternal Statuario användes också till stänkskyddet. ”Jag är fortfarande imponerad när jag ser hur mycket dessa kvartsbänkskivor har förbättrat vårt kök som i grunden kommer från Ikea”, förklarar Karine.

Familjen övertygades av ytan, som förenar N-Boost-teknik och matta ytan Suede för att ge extrem mjukhet. Tack vare kombinationen av estetik och tekniska kvaliteter får de marmorns utseende och slipper samtidigt dess nackdelar. ”Det är ett väldigt tilltalande kök eftersom det är gemytligt, estetiskt och minimalistiskt på samma gång. Det är en glädje att se och växa med det varje dag.” – Karine Köng