Sigtunas hotell tillverkar eget rabarbermjöd

Nu startar Sigtunas samarbete för en hållbar destination sin egen tillverkning av rabarbermjöd. Med årets nyskördade rabarber och honung från trakten startar tillverkningen i månadsskiftet maj/juni. Destinationens hotell har tidigare investerat i 15 egna bikupor, vars honung nu kommer att användas i eftersötningen.

Hotell Kristina, som nyss vann Congrex Stora Konferenspris 2013, är initiativtagare till idén och kommer att vara värd för mjödtillverkningen. Under perioden 24 maj-8 juni sker jäsningen vid Hotell Kristina, tillsammans med producenten Mjödhamnen.

- Det ska bli fantastiskt att få göra vårt eget lokala rabarbermjöd. Mig veterligen har ingen tidigare producerat rabarbermjöd i större skala. Extra roligt är det också att få använda vår egen honung och stötta den biologiska mångfalden, säger Andreas Olsen, ägare till Hotell Kristina.

Att destinationens hotell har egna bikupor ger dubbel nytta, tillsammans finns 15 stycken. Genom binas arbete får hotellen inte bara god honung och mjöd utan också pollinering av växter och stärkt biologisk mångfald lokalt. Av världens 1500 odlade grödor pollineras omkring 70 procent av bin, så de fyller en oerhört viktig roll i vår värld.

.

Hur går mjödtillverkningen till?

Producenten Mjödhamnen jäser mjöd i sin gula buss genom att blanda honung och vatten. I Sigtuna kommer även rabarber att användas, vilket är första gången, men bör tillföra en trevlig syrlighet i mjödet. Volymen är cirka 2700 Liter och jäsningen tar cirka 14 dagar. Därefter lagras mjödet i ett år innan buteljering sker. Lagring och buteljering sker i Hällefors, där Mjödhamnen har sin bas. Två torra versioner av mjödet med olika koncentration av rabarber, och en helt utan kommer att göras till att börja med. I slutändan kan det bli en blandning av alla tre, tillsammans med den nyslungade honungen som kommer göra mjödet sött.

Under jäsningsperioden (24 Maj - 8 juni) erbjuds försäljning och provsmakning på Hotell Kristina av ett glas mjöd, 30 olika sorter finns. Här finns även möjlighet att se tillverkningen samt provsmaka det ännu ofärdiga mjödet.

Efter lagringstiden kommer flertalet hotell i Sigtuna kunna servera ett lokalproducerat unikt rabarbermjöd med egen honung. Hotellen som är med i samarbetet kring mjöd är:

32 Rum & Kök, Best Western Arlanda Hotellby, Clarion Hotel Arlanda Airport, Ibis Styles Stockholm Arlanda Airport, Hotell Kristina, Radisson Blu Arlandia Hotel, Radisson Blu SkyCity Hotel, Sigtunahöjden Hotell & Konferens, Sigtunastiftelsen Hotell & Konferens, Stora Brännbo Konferens och Hotell samt Rosersbergs slottshotell.

Fakta om Sigtunas samarbete för en hållbar destination:

Stockholm Arlanda Airport och Sigtunas hotell- och konferensanläggningarna strävar gemensamt efter att bli en hållbar destination. Tillsammans beräknar var och en sin klimatpåverkan, arbetar för att minska koldioxidutsläppen samt har gemensamt kompenserat återstående utsläpp med trädplantering utifrån en agroforestrymodell i Malawi. Exempel på andra aktiviteter är att de 1,2 miljoner koppar bryggkaffe som man årligen serverar är ekologiska på samtliga anläggningar. Sommaren 2012 blev Sigtuna den första destinationen att bidra till biologisk mångfald genom att gemensamt satsa på biodling. En majoritet av hotell- och hotellanläggningarna är Svanenmärkta och Sigtuna är också en Fair Trade City. Hösten 2012 satsade samarbetet på laddplatser för elbilar. Sigtuna placerade sig därmed i nivå med Göteborg och Malmö i antal laddplatser i en rapport av EasyCharge.

För mer information och bilder, se:

För mer information kontakta:

Andreas Olsen, Hotell Kristina, tel: 08-592 580 00, E-post: andreas@hotellkristina.se

Sofia Hiller, Destination Sigtuna AB, mobil: 073-640 16 20, E-post: sofia.hiller@destinationsigtuna.se

Johan Pihl, Mjödhamnen AB, Mobil: 070-5447403