Bönor är bra för tarmfloran och påverkar bland annat immunförsvaret positivt.

Vegetarisk snabbmat på 5 minuter

Nu lanseras tre färdiglagade, vegetariska bönrätter under det holländska varumärket HAK: Linser Bolognese, Kikärtsgryta samt Bönchili Texmex.

Produkten möter den starka vegetariska trenden där allt fler byter ut kött mot vegetabilier en eller flera gånger i veckan, och färdiga bönrätter är ett både proteinrikt och klimatsmart alternativ.

Nu får vegetarianer, veganer och flexitarianer nya, vegetariska bönrätter från HAK att välja på. Rätterna finns i tre varianter; Linser Bolognese, Kikärtsgryta och Bönchili Texmex, varav HAK Kikärtsgryta och HAK Bönchili Texmex även är veganska. Utmärkande för samtliga är att de är färdiglagade, bara behöver värmas samt att de innehåller mycket grönsaker, mellan 39 och 48 procent.

HAK vegetariska bönrätter fungerar både som vegetariska ensamrätter och med valfritt tillbehör. De kan också användas som fyllning i en vegetarisk lasagne eller som bas i en gryta.

Ur hälsosynpunkt är det bra för alla att äta mer bönor. De är fullmatade med komplexa kolhydrater som bakterierna i tjocktarmen gillar, och det har visat sig ha en avgörande roll för immunförsvaret*. Äter man dessutom bönorna tillsammans med pasta, ris, gryner eller bröd, blir proteinet i måltiden fullvärdigt, vilket gör att köttätandet kan minska.

* http://nutritionsfakta.se/2017/09/14/tarmfloran-i-halsa-och-sjukdom/

Bönchili Texmex- god i wraps eller tacos

Innehåller 34 procent kidneybönor och 39 procent grönsaker, främst lök, tomat, röd paprika och ärtor. Bönrätten är kryddad med chili och spiskummin och har en viss hetta i eftersmaken. Passar till tacos och wraps eller som gryta med lite stekt kyckling eller halloumi. Späd konsistensen med vatten efter önskemål. Smulad fetaost är en god topping.

Linser Bolognese – god till pasta

Innehåller 24 procent linser samt 48 procent grönsaker, främst tomat, morot, gul lök samt selleri.Har en tydlig smak av timjan och är god som ensamrätt eller i sällskap med valfritt köttslag eller halloumi. Kan även användas som salsa till nachos eller som fyllning i en lasagne.

Kikärtsgryta – god med couscous

Innehåller 34 procent kikärtor samt 43 procent grönsaker, främst tomat, zucchini, morot, gul lök samt röd paprika. Har fin, aromatisk smak av kanel och spiskummin och passar utmärkt som vegetarisk fyllning i wraps, pitabröd eller stora isbergssalladsblad med några stavar halloumi på toppen. Goda tillbehör är stekt lax, kyckling eller kryddig korv.

HAK vegetariska bönrätter, 500 g, finns att köpa i samtliga dagligvarukedjor och placeras antingen i färdigmat- eller bönhyllan. En påse räcker till 2-3 personer, kostar cirka 45 kronor och finns i butik vecka 41. Varumärket HAK saluförs av det italienska matvaruföretaget Di Luca & Di Luca.