Lisa Lönner med det kvinnliga kocknätverket Take Over

Etik, ansvaret vilar på oss professionella

Maten vi äter står för en stor del av den klimatpåverkan som vi människor bidrar till. Samtidigt spelar den en viktig roll ur flera sociala, ekonomiska och kulturella hållbarhetsaspekter så som en levande landsbygd, god djurhållning och rättvis fördelning av jordens resurser. För matlagare och kockar innebär det ett stort ansvar och en av de många matlagare som går i bräschen för en positiv och etisk utveckling av branschen är kocken och krögaren Lisa Lönner som även grundat det kvinnliga kocknätverket Take Over. Hon arbetar helt kretsloppsbaserat och naturligt vilket innebär att hon gör allt ifrån att odla maten utan kemiska tillsatser för att sedan tillaga den från grunden. Ett arbetssätt som tog form för många år sedan.

-Jag gjorde en trendundersökning för femton år sedan där många unga pekade på att de vill veta hur maten är producerad och att den är naturligt framtagen. Idag händer detta på bred front, vilket visar på den kraft det blir när konsumenten kräver rätt saker. Det är en positiv utveckling som driver på, förklarar Lisa Lönner.

Hon fortsätter:

- En grundläggande aspekt att ta hänsyn till är att mat från djur är etiskt producerad, det vill säga att djuren har haft det bra och fått leva så nära sina naturliga beteenden som det bara går. Att maten sedan slipper kemiska tillsatser och onaturliga matlagningsprocesser är en annan viktig del som vi alla bör ta hänsyn till, dels för vår planets bästa men också ur ett hälsoperspektiv.

För branschen innebär det ett stort ansvar att se till att arbetssättet är etiskt riktigt. Ett kretsloppsbaserat tänk skapar inte bara förutsättningar för en mer hållbar och välmående planet, utan går också helt i linje med de trender som vi ser mer av under året. Det handlar om att ta ansvar för att alla delar i verksamheten - inte bara själva matlagningen - följer de etiska riktlinjerna. Allt ifrån att ställa höga krav på leverantörer, till att se till att sopsorteringen blir en naturlig del av arbetet i en restaurang.

-När vi i branschen ställer krav på det etiska arbetet kommer trender som mat utan tillsatser, köttersättare och rättvisemärkning fortsätta växa sig starka. Inte bara inom fine dining ska krav på märkning och råvaror vara en standard, det bör appliceras på hela branschen, fortsätter Lisa.

Det etiska ansvaret har många vertikaler men i grunden handlar det om att hitta ett ansvarsfullt arbetssätt som påverkar planeten och de som bor där så lite som möjligt.

- En annan del i arbetet handlar om att minska matsvinnet och utnyttja råvaran bra. Jag har faktiskt alltid arbetat med mycket dyra råvaror men ändå legat väldigt lågt på råvarukostnaden eftersom jag vanligtvis tar hand om det mesta på råvaran. Sen gäller det att vara kreativ och flexibel med menyn så att man kan servera det som finns just då, säger Lisa. Det arbetssättet gör dels att klimatpåverkan minskar, men samtidigt att verksamheten blir mer lönsam - en avgörande förutsättning för att vi i branschen ska fortsätta driva den etiska frågan framåt, förklarar hon.

Enligt Lisa kommer kraven på ett transparent arbetssätt för kockar och matlagare fortsätta växa sig ännu starkare. Det kommer ställas högre krav på rättvisemärkta produkter, mat utan tillsatser, utveckling av köttersättare och klimatkompenserade alternativ.

-Vi befinner oss i en tid där de etiska trenderna växer i samband med konsumentens ökade krav. Det är en positiv spiral men vi måste komma ihåg att ansvaret i mångt och mycket vilar på oss professionella. Vi måste se till att förändringen och utvecklingen fortsätter åt rätt håll, varje dag, avslutar Lisa.

Vill du lära dig mer om hur du kan anpassa ditt erbjudande till den växande trenden etik kan du komma och träffa Lisa Lönner med det kvinnliga kocknätverket Take Over i ”I Wagners soffa” på Åbymässan i Göteborg den 11 september. Där kommer de diskutera trender, matlagning och mycket mer.

Välkommen på branschmässa!

Information om Restaurangexpo och Fastfood & Cafémässan i Göteborg:

Easyfairs arrangerar Restaurangexpo och Fastfood & Cafémässan som en fackmässa för beslutsfattare i restaurang, café och fastfoodnäringen. Som besökare blir du en del av Nordens största mötesplats för branschen där 200 grossister och leverantörer samlas för att inspirera besökarna med de senaste trenderna och ett unikt sortiment. Restaurangexpo och Fastfood & Cafémässan är en mötesplats där köpstarka besökare samlas för att göra affärer. På Åbymässan 11-12 September 2019.

Projektteamets presskontakt:
Lisa Zenovon

Project Manager
Lisa.Zenovon@easyfairs.com

T +46 (0)31 38 16 209 • M +46 (0)768-24 19 00

I linje med företagets mission ”Visit the future” gör Easyfairs det möjligt för intressenter att besöka framtiden genom att skapa spännande mötesplatser som uppfyller deras behov och presenterar lösningar i det optimala formatet.

Koncernen arrangerar idag 218 mässor i 17 länder (Algeriet, Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Förenade Arabemiraten, Kina, Nederländerna, Norge, Portugal, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA). Easyfairs driver dessutom 10 mässanläggningar i Belgien, Nederländerna och Sverige (Antwerpen, Gent, Nekkerhal – Mechelen, Namur, Gorinchem, Hardenberg, Venray, Göteborg, Malmö och Stockholm).

Koncernen har drygt 750 anställda och omsatte under verksamhetsåret 2017–2018 drygt 157 miljoner euro.

Besök vår webbplats för mer information: www.easyfairs.com