Ny frityrugn minskar risken för bränder ombord

Alla vet att frityrolja är brandfarlig och upphov till många bränder. Därför är oljefritering något man är väldigt försiktig med i fartygsköken. EatGoods LightFry-ugn kan vara lösningen.

Det här är en perfekt ugn! Vi gillar verkligen inte oljefritöser på grund av brandrisken. Säkerhet har högsta prioritet för oss, säger Bo Lindgren som är teknisk chef och säkerhetsansvarig på Stena Jutlandica. Han har just fått smaka pommes frites från EatGoods oljefria ugn i en paus på konferens om säkerhet med Sjöfartens Arbetsmiljönämnd.

EatGood har som vision att människor ska kunna äta den mat de gillar utan att fara illa. Ugnen LightFry friterar pommes frites och annan fingerfood endast med hjälp av luft och vattenånga. Därför är intresset för ugnen stort.

– Frityrolja är inte bara väldigt brandfarlig eftersom den kan självantända om den blir för het. Den är även ett problem för restauranger och kök då oljan luktar, kräver speciell ventilation och mycket rengöring som tar tid, säger Jonas Andersson som är Försäljningschef på EatGood.

På en båt är dessa frågor naturligtvis extra viktiga att ta hänsyn till. En eventuell brand kan snabbt få katastrofala följder. Dessutom är utrymmena begränsade. Med LightFry behöver köket inte hantera eller ta hand om gammal olja. Vidare räcker det med enklare ventilation och det behövs inte någon fettavskiljare.

– Ugnen är en framtidsprodukt av flera olika anledningar men mitt fokus är den förbättrade arbetsmiljön i köket, säger Karl-Arne Johansson ombudsman på SEKO Sjöfolk som också provsmakade på konferensen.

Men smaken då? Jonas Andersson är van vid att få den frågan.

– Vi samarbetar med Leif Mannerström. Hans omdöme är att vår ugn gör godare pommes frites än vad en duktig kock kan göra av rå potatis, en bra oljefritös och den bästa frityroljan. Sen får man inte glömma hälsoaspekten. Mängden fett kan vara upp till 60 procent mindre i pommes frites tillagade i vår ugn.

• Arbetsmiljö

• stena jutlandica
  • bo lindgren teknisk chef
  • seko sjöfolk
  • eatgood
  • fritös
  • lightfry
  • lightfry-ugn
  • pommes frites
  • brandsäkerhet
  • stena line

EatGood har huvudkontor i Borås och tillverkning av ugnar i Habo. Företagets vision är att människor ska kunna äta den mat de gillar utan att fara illa. Därför utvecklar man lösningar som gör ohälsosam mat mer hälsosam. Lösningar som inte kräver ändrat beteende hos konsumenten.

Henrik Önnermark

Presskontakt VD/CEO Övergripande +46 (0)73-687 21 26