Sommarsol och mörka moln över den politiska Europa pressar elpriset, skriver Andreas Myhre, elhandelschef på LOS Energy.

Sommarsol och Brexit skakar om elpriset!

Små nederbördsmängder drog upp elpriserna, medan mörka moln över Europas politiska landskap pressade priserna nedåt. Sammantaget steg junipriset på el en aning, men hamnade ändå på en lägre nivå än normalt.

Priset på el i Norden har stigit i takt med det vackra vädret i maj och i stora delar av juni. En molnfri himmel ger som bekant inte så mycket nederbörd och därmed lägre vattenkraftproduktion.

– Minskad tillgång på vatten kombinerat med underhåll på flera svenska kärnkraftverk har lett till att elpriserna ökat, sakta men säkert, under de senaste månaderna, berättar Andreas Myhre, elhandelschef på LOS Energy.

Snittpriset på el i Sverige slutade i juni på 31,5 öre/kWh, vilket var en uppgång från maj med hela 9,5 öre. Detta är det högsta månadssnittpriset vi har sett i Sverige hittills i år och det högsta julipriset vi har sett i Sverige sedan 2011. Orsaken till det relativt höga spotpriset för juni är låg kärnkraftsproduktion, lite vind och begränsningar i kraftöverföringen från Norge.

– Marknaden förväntar sig att priserna ska falla svagt under juli och augusti för att sedan stiga igen till hösten. De rekordlåga priserna vi såg förra sommaren kan vi dessvärre inte förvänta oss att se igen denna sommar, säger Andreas Myhre.

Politisk stormvarning i Europa
Den brittiska folkomröstningen, där sidan för att gå ur EU vann, har sänt chockvågor genom Europa och också genom elmarknaden.

– Hela den industrialiserade världen har påverkats. Börserna föll dramatiskt, valutakurserna fluktuerade våldsamt och vi såg stora effekter på råvarumarknaderna. Förändringar av råvarupriserna påverkar vårt elpris. Det gör även valutaförändringar eftersom priset på den nordiska elen är satt i euro och de europeiska kolkraftverken handlar kol i dollar. Så hittills har folkomröstening i Storbritannien skapat lägre förväntningar på elpriset i Norden, förklarar Andreas Myhre.

I kölvattnet av det brittiska folkomröstningsresultatet talar man redan om att klimatavtalet från Paris måste omförhandlas eftersom Storbritanniens åtaganden är kopplade till EU:s åtaganden. Detta skulle kunna få stor betydelse för det europeiska priset på utsläppsrätter. Utsläppmarknaden sätter begränsningar på hur mycket CO2 vi får släppa ut och bidrar därmed till att fastslå priset på vad det ska kosta att förorena.

– Detta är en direkt kostnad för kolkraftverken som har stort inflytande på de nordiska elpriserna. Vad politikerna enas om i klimatfrågan, är viktigt för vårt elpris, förklarar Andreas Myhre.