Fiat 500 utsedd till Årets Bil 2008!

Fiat 500 har tagit en överlägsen seger i Årets Bil 2008. Fiat 500 vann på 385 poäng före Mazda2 (325p) och Ford Mondeo (202p). Fiat 500 var den bil som flest jurymedlemmar gav poäng. 57 av 58 medlemmar gav poäng och hela 33 hade den främst i sina rankningar. Ordertecknandet i Europa har passerat 105.000 (!) bilar på bara fyra månader och kan ordertecknas redan nu hos de svenska Fiat-handlarna. Det är andra gången en bil i A-segmentet vinner bilvärldens mest prestigefyllda utmärkelse. Första gången, 2004, vann Fiat Panda. Fiat Group Automobiles har härmed kommit upp i imponerande tolv segrar i Årets Bil genom åren: Fiat 124 (1967), Fiat 128 (1970), Fiat 127 (1972), Lancia delta (1980), Fiat Uno (1984), Fiat Tipo (1989), Fiat Punto (1995), Fiat Bravo/Brava (1996), Alfa 156 (1998), Alfa 147 (2001), Fiat Panda (2004) och Fiat 500 (2008). Fiat 500 har tagit bilvärlden med storm! Efter den internationella pressvisningen i Turin den 4 juli har den lilla bilen gjort ett formligt segertåg i media. Den klarade Euro NCAP:s krocktest med glans och maxbetyget fem stjärnor – ett resultat den är ensam om i sin storleksklass – och den ordertecknades i över 105.000 exemplar på bara fyra månader och i endast två länder (Italien och Frankrike). För närvarande har Europas större marknader precis startat försäljningen och i Tyskland har redan 6.300 order tecknats. Det innebär också att Fiat 500 ligger tvåa i Europa-försäljningens A-segment med en marknadsandel på 14,1% (Fiat Panda är etta på 17.000 registreringar och en marknadsandel på 21,2%.) Succén är så stor för Fiat 500 att Fiat tvingats skruva upp produktionskapaciteten från 120.000 till 180.000 bilar nästa år. Nya Fiat 500 är en manifestation av ”Det nya Fiat” – en bil som i alla avseenden visar företagets nya linje och nya varumärkesstrategi. Och Fiat 500 är inte bara en retrodesignad bil utan en helt ny småbil för dagens människor. Den är liten men ändå rymlig. Den är säkrare än någon annan bil i storleksklassen och den kan utrustas på ett sätt som normalt är förbehållet stora och dyra bilar. Redan på ett tidigt stadium beslöt Fiat att anlägga ett helt nytt koncept för bilens utveckling. Man bestämde sig för att involvera alla fans och intresserade genom att skapa en websajt, ”500 wants you”, där alla kunde lägga önskemål och förslag om den kommande bilen. Under ett år deltog 3.700.000 registrerade användare med sina idéer. Dessa sammanställdes av Fiats tekniker och formgivare som kunde omsätta flera idéer till verklighet. Man kan med fog säga att Fiat 500 är en bil för folket med folkets idéer. En annan stor succé med nya Fiat 500 är de nästan oändliga möjligheterna att skapa just sin unika bil. Det finns fyra utrustningsnivåer varav de tre högre är tillgängliga i Sverige. Vidare finns tre motoralternativ varav två är miljöbilsklassade, tolv exteriörfärger varav sex ”vintage” som minner om gamla Fiat 500, 15 olika klädselalternativ, nio fälgdesigner och 19 dekaler och emblem. Totalt går det om alla variationer utnyttjas att skapa över 500.000 olika bilar (549.936 för att vara exakt). Oavsett vilken modell man väljer är säkerhetsutrustningen maximerad. Det innebär att såväl antisladdsystemet ESP som hela sju (7) krockkuddar är standard och inte kan väljas bort. En säkerhetsstandard som torde vara unik i storleksklassen. Det är också första gången en så kompakt bil klarar fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Detta grundar sig på en stark struktur men också i den höga säkerhetsnivån vad beträffar utrustning. Nya Fiat 500 är utvecklad av Fiats eget Centro Stile och tillverkas vid Fiats fabrik i Tychy, Polen. Nya Fiat 500 är en mycket kompakt 3-dörrars bil: Den är 355 cm lång, 165 cm bred, 149 cm hög och har ett axelavstånd på 230 cm. Bildtext: Årets Bil! Fiat 500 har vunnit den prestigefyllda utmärkelsen Årets Bil 2008. Prisutdelningsceremonin ordnas denna gång av tyska tidningen Stern och skall hållas i Berlin 28 januari 2008. Fiat 500 kan ordertecknas hos de svenska Fiat-handlarna. Bilder: På nya Fiat 500 finns på www.fiatgroupautomobilespress.com/ Inget lösenord eller användarnamn behövs. Se även: http://www.fiat500.com Filmer ända upp till TV-kvalitet på Fiat 500 finns på http://br.thenewsmarket.com/FiatGroupAutomobiles/br/Story/StoryListing.aspx registrering krävs för denna tjänst men kan göras via länken

• Biltrafik