Gränsöverskridande skånsk dryck vann stort i tävlingen Matverk

Dubbel vinnare i Matverk Skåne blev Hönsinge Hantwerksbryggeri i samarbete med Hällåkra vingård och Fruktstereo som tagit fram den nyskapande drycken Druvöl. Drycken, som innehåller vindruvor och malt från skånska odlare, tog hem både första pris i Matverk och det nyinstiftade Dryckespriset. I juryn fanns bland andra kockarna Sandra Mastio och Tareq Taylor och prisutdelningen skedde 19 oktober under Livsmedelsforum i Malmö.

Matverk är Sveriges största produktutvecklingstävling och just nu hålls lokala finaler på 15-talet regioner runt om i landet. Den skånska finalen hade i år rekordmånga bidrag.

– Det känns extra roligt att vi fick så många bidrag från dryckesproducenter, säger tävlingsledaren Anna Lind Lewin. Hela 7 av de 13 bidragen kom på flaska och det avspeglar ju Skånes ledande roll inom dryckesutveckling.

Druvölen föll juryn så väl i smaken att producenterna fick dubbelslam – både Dryckespriset och första pris i Matverk.

”Här handlar det om folk som vet vad de gör. En harmonisk kombination av vin- och ölvärlden som man sällan finner. Den är ödmjuk i sin framtoning men levererar stort. Lager på lager på lager av härliga smaker! var juryns omdöme om drycken.”

– Vi funderade på hur vi skulle kunna använda våra olika råvaror för att ta fram en gemensam produkt, något helt nytt som kunde fungera både som sällskapsdryck och till mat, berättar Magnus Servin från Hönsinge hantwerksbryggeri som blev förvånad men glad över uppmärksamheten.

– Det finns en del fördomar kring vin och öl. Vi vill sudda ut gränsen mellan dessa två drycker. Det ska vara gott, men inte nödvändighetsvis självklart vad man dricker, menar Magnus Servin.

På bryggeriet i Klagstorp satsar man på att brygga öl med karaktär och ger dem namn som Sumprunkarens Svarta, Bönhasens Beska, Länsmans Lag, Räntmästarens Röda, Daglönarens Dröm och Hörte Pilsner.

Fakta om Druvölen:

Idag produceras den hantverksmässigt 100 liter åt gången, varefter den tappas på flaska och lagras cirka ett år. Druvölen är en öl av typen Saison där man i jäskärlet tillsätter 25 procent av druvan Pinot Blanc från Hällåkra vingård. Kolsyrejäsning sker i flaskan.

Andra pris gick till Hällestads svamp för produkten Svill som uppfanns då Mathias Persson på Hällestads ville hitta en ny produkt att sälja runt midsommar, en tid då kunderna köper väldigt lite svamp.Mattias testade olika inläggningar och så småningom hade man hittat receptet till Svill som kan varieras med olika kryddningar.

Juryn var mycket positiv till Svillens marknadspotential:

”Vi äter ju sill fyra gånger om året. Nu slipper de som inte älskar sillen att förpassas till barnbordet. Men Svill är ingen ersättning, det är på alla sätt en produkt som kan stå för sig själv. Här möter tid tradition!”

Tredjepris gick till produkten Ölknäcke från ConCocte/Bakeriet som fick omdömet:

”En mycket välgjord produkt med maximal förankring i den skånska myllan.
Både öl, rapsfrö, kummin, korn, och honung kommer nästgårds från grannarna på Österlen. Beroendeframkallande knaprigt och gott.”

Bakom Bakeriet står Yvonne Belfrage, som också driver ConCocte som producerar marmelad, chutneys, salsa och ketchup från lokala råvaror. Producenter som bidragit till Ölknäcket är Ystad färsköl, Gunnarshögs rapsolja, Petersborgs gårds kumminfrö och korn från Övraby Östergård. Fullkornsmjölet mal man i egen kvarn.

Juryn bestod av
Sandra Mastio, kock och pizzakrögare

Tareq Taylor, kock och krögare

Jannie Vestergaard, Smaka på Skåne