SM i truppgymnastik - hon är SVTs expertkommentator

SM i truppgymnastik - hon är SVTs expertkommentator

Jenny Lööw blir SVTs expertkommentator under sändningarna från SM i truppgymnastik. Helt ny i dessa sammanhang men med en imponerande meritlista både i truppgymnastik och i artistisk gymnastik och tidigare även tränare i truppgymnastik i Brommagymnasterna.

Jenny började med artistisk gymnastik och har i bagaget bland annat ett SM-guld (2001).  Som truppgymnast har hon tagit mängder av medaljer: EM-silver två gånger, sex SM-guld och två NM-guld. Som tränare i Brommagymnasterna 2011 - 2013 har hon också hämtat hem guld - ett i NM och ett i SM.

Vi avslutar faktaserien om truppgymnastik med lite om bedömningar och poäng:

En domarpanel finns för varje tävlingsgren.  De bedömer hur väl lagen utför de olika momenten och svårigheterna och ger C-, D- eller E-poäng:

C-poäng. Composition/komposition. Varje framträdande ska vara komponerat efter specifika grenkrav. I fristående t ex måste man ha minst två svängda formationer. I första varvet i tumbling och trampett måste exempelvis samtliga gymnaster utföra likadana volter.

D-poäng. Difficulty/svårighet. Alla volter i tumbling och trampett samt svårigheter i fristående är värderade med en svårighetspoäng och ju svårare övningar laget utför desto högre D-poäng.

E-poäng. Execution/utförande. Laget startar på 10.0 och därifrån gör domarna avdrag för utförandefel t ex för teknik, stil, fall eller pass (t ex när en tränare 'räddar' en gymnast i tumbling eller trampett vilket kan bli nödvändigt vid landningen).

C-, D- och E-poängen tillsammans ger truppens totalpoäng i grenen. De tre grenarna (trampett, tumbling och fristående) summeras och ger truppens totalpoäng i tävlingen.

SM-finalen sänds i SVT 1 på söndagen den 6 juli kl 10.05 - 11.30.

SM i truppgymnastik - tumblingvolterna ni får se i SVT:s sändning 6 juli

Tumbling är den andra grenen SM-gymnasterna kommer att tävla i under SM-veckan i Borås. Liksom i den första grenen, trampett, görs avancerade, höga volter med eller utan skruvar. En enkel guide förklarar de vanligaste volterna på tumblingmattan - läs och bli din egen expert i Sveriges ojämförligt största tävlingsdisciplin i gymnastik. SVT 1 sänder från finalerna den 6 juli mellan 10.05 - 11.30!