Språklek med Babblarna

De flesta har nu sett Babblarnas musikvideor på nätet, och de sex dansade vännerna har blivit många barns favoriter, men ni ska veta att Babblarna är mer än bara färgglada och roliga figurer - de är riktigt bra språkträning också. Här har logoped Elvira Ashby samlat tips på språkutvecklande aktiviteter med världens bästa Babblare.

Läs böckerna förstås!
Att läsa böcker för barn är alltid språkstimulerande, men Babblarnas böcker kommer med en extra knorr. "Dadda hälsar på" passar till exempel speciellt bra för barn som behöver få vara motoriskt aktiva för att hålla koncentrationen, eftersom det i boken finns många dörrar att knacka på, och när man läser "I Babblarnas hus" blir det automatiskt träning på tvåordssatser. Sedan är det bara att fortsätta in i Babblarnas spännande värld, och samtidigt som man läser lär sig barnen olika begrepp, som till exempel frågeord och prepositioner i "Var är Babbas saker?"

Babblarna är utvecklade i samarbete med Irene Johansson, professor i specialpedagogik, och deras namn är valda med omsorg så att de både stimulerar barns ljudperception och är  lätta att lära sig. Längst bak i böckerna finns också illustrationer för hur man tecknar alla ord, eftersom tecken tillsammans med tal är ett mycket bra sätt att stimulera tidig språkutveckling.

Lek, och lek, och lek...
Barns språk utvecklas i lek och samspel, och Babblarna finns också som plastfigurer att leka med. Man kan inspireras av böckerna eller hitta på annat som barnen tycker är roligt. Använd dem gärna tillsammans med andra leksaker ni redan har, och låt barnen vara med och bestämma!

Om barnet gillar fordon så kan Babblarna åka buss, eller bil. Med barn som inte kommit igång att prata så mycket brukar jag ge två förslag på vad som kan hända i leken och se om de kan svara med ord, gester eller tecken: "Ska Babba åka buss eller bil?" När vi kommit fram till vad som ska hända sätter jag ord på det: "Buss. Babba åker buss." På så vis är jag modell för hur barnet kan säga nästa gång, och nästa... och sedan är det bara att bygga vidare på leken. "Vem får följa med i bussen? Dadda eller Diddi?" Ju mer barnen får uttrycka vad de vill ska hända desto mer kommunikation och språkträning blir det. Och då spelar det ingen roll om man leker med Babblarna i ett dockhus, i skogen eller i badet.

När barnen kommit igång att prata mer kan man fortsätta att vara modell för hur de kan utveckla sitt språk på ungefär samma sätt. Om barnet säger "Babba sover." kan man som vuxen säga "Ja, Babba sover i sängen. Ska han ha ett grönt täcke eller ett rött täcke?"

... och spela spel!
När man köper Babblarnas böcker får man också med ett spel med bilder ur böckerna som man till exempel kan spela memory med. Eller varför inte göra ett fiskespö av en pinne, lite tråd och ett gem, och låta barnen fiska upp bilderna. "Vad fick du? En banan!"

Ja, det mesta är roligt när en Babblare är inblandad!

För mer tips på hur våra cker och spel kan användas i språkträning titta in på vår hemsida! Länk till logopedens tips hittar du här till höger.