Hövding - världens säkraste cykelhjälm

- Det finns inget huvudskydd på marknaden som ger lika starkt skydd för cyklister. Hövdings airbag har en skyddsförmåga som är många gånger bättre än en traditionell hjälm. Det visar den forskning och de olika tester som har gjorts under åren. Dessutom lyfter flera experter inom cykelsäkerhet samt kirurger och traumaläkare skyddsförmågan hos Hövding, säger Hövdings vd Fredrik Carling.

I artiklar har det de senaste dagarna påståtts att det endast har gjorts en studie av Hövding. Detta är felaktigt. Arbetet att ta fram Hövding har föregåtts av intensivt forskningsarbete sedan 2005 och Hövding har testats av oberoende institut och organisationer samt genomgått omfattande tester för CE-märkning hos RISE (Resarch Institutes of Sweden).

1. CE-märkning

Hövding är testad och godkänd på lika villkor som alla cykelhjälmar och CE-märkning hos RISE är ett krav för att en cykelhjälm ska få säljas inom Europa och intygar att hjälmen uppfyller alla de krav som ställs i EU-direktivet för personlig skyddsutrustning. Gemensamt för alla typer av hjälmar är att de ska tillhandahålla ett skydd för huvudet i form av stötdämpning och kraftfördelning vid olyckor. I deras certifieringsprocess genomförs en mängd olika typer av olyckor där man ser att Hövding löser ut som den ska, och att den inte ska lösa ut när den inte ska. Det är en viktig och omfattande del av certifieringen. På RISE testas även olika islagsscenariossamt miljötålighet för hjälmar vilket handlar om att de ska stå emot väta, fungera i kyla och värme samt klara påverkan av solens ultravioletta ljus.

2. Stanfords studie av Hövding

Stanford har i en studie iscensatt ett scenario, vilket det är ett vanligt att göra vid tester. I deras studie har de kommit fram till slutsatsen att airbagteknologin i Hövding skyddar upp till åtta gånger bättre än traditionell hjälm. Det de beräknar är skaderisken och den reduktion av hjärnskakning som airbagen medför. Forskargruppen på Stanford har framfört detta i en artikel publicerad i vetenskapliga tidskriften Annals of Biomedical Engineering, och rapporten ”Modeling and optimization of airbag helmets for preventing head injuries”.

3. Folksams tester 2012 och 2015

Folksam har testat Hövding 2012 och 2015. Även dessa tester har kommit fram till att airbagen har en överlägsen skyddsförmåga. De räknar med att Hövding har en stötupptagningsförmåga som är 3 gånger bättre än en traditionell hjälm. Vid omvandling till hur det skyddar hjärnan mot skador så visar det på resultat i samma riktning som Stanfords resultat. I Folksams tester med rotationsvåld utmärker sig Hövding också. De har gjort flera tester som speglar sneda islag med olika träffpunkter och rotationsriktningar. Just rotation av huvudet vid islag, vet man är kritiskt när det gäller risken för hjärnskador. https://www.researchgate.net/publication/281630668_Folksam's_Bicycle_Helmet_Test_2015_Helena_Stigson

Folksam konkluderar i sin rapport: ” Folksams tester visar att det finns en potential att med andra koncept och material förbättra egenskaperna hos cykelhjälmar. Hövding 2.0 fick överlägset bäst testresultat både gällande stötupptagning och vid sneda islag”.

4. Test av Hövdings förmåga att detektera en olycka

Under åren har det även gjorts tester av algoritmen, som är den som styr när Hövding ska blåsa upp. Nästan 5 000 olyckor har iscensatts, samt hundratusentals datasimuleringar. Dessutom, i den slutgiltiga verifieringen av alla versioner av Hövding, har det genomförts en mängd olyckor med stuntmän, stuntkvinnor och krockdockor för att verifiera algoritmen innan den släpps. Det är alltså grundligt testat att Hövding utlöses vid olika olycksscenarier. Denna ingår även som en del av den viktiga CE-certifieringen.

200 000 cyklar med Hövding

Det finns nu mer än 200 000 Hövdingar som används av cyklister och till dags dato 4 889 rapporterade olyckor där Hövding har skyddat cyklisters huvud. Under alla de år som Hövding har använts har några enstaka incidenter skett där Hövding inte har blåst upp vid olycka. Av de inrapporterade olyckorna är det 3,8 promille där Hövding inte skyddat användaren, en del av dessa beror på handhavandefel och en del på att algoritmen inte tolkat rörelsen som en olycka. Varje sådant fel tar Hövding allvarligt på och utreder fallen grundligt.