Insamlad data från cyklister visar tydligt hur ”coronaeffekten” påverkat och påverkar cyklisters rörelsemönster i städer runt om i Europa. Här cyklister med Hövding i Köpenhamn, Malmö och Stockholm.

​Ökad cykling visar vägen ut ur pandemin

Insamlad data från över 22 000 cyklister visar tydligt hur ”coronaeffekten” påverkat och påverkar cyklisters rörelsemönster i städer runt om i Europa. Hövding som ligger bakom airbagen för cyklister kan genom data från Hövdingcyklister se hur cyklarna åter har plockats fram och är ute och rullar på vägarna.

Data från telefonbolag har gett värdefull information till myndigheter om invånares rörelsemönster under coronaepedemin och hur riktlinjer om att stanna hemma efterlevts. Även den cykeldata som Hövding får från cyklister runt om i Europa visar en tydlig bild av hur städer stängdes ner, pendling med cykel avstannade, till att nu visa hur cyklingen har satt fart igen och till och med ökar. Över 22 000 cyklister använder Hövdings app och bidrar med värdefulla data som anonymt visar hur de cyklar.

- Vi kan via denna data tydligt ser hur olika länder och städer har påverkats vid lite olika tidpunkter och hur cyklarna slutade rulla helt i vissa städer. Nu gläder det oss att se hur exempelvis Köpenhamn, Hamburg, Köln och även Stockholm har kommit igång igen och är uppe på en riktigt hög aktivitet. I Europa kan coronapandemin innebära en cykelrevolution och trenden är att fler och fler väljer cykeln framför publika transporter, säger Hövdings VD Fredrik Carling

Kunskapen och den data som avser cyklisters rörelse kommer från den app som cyklister med Hövding 3 kan koppla upp sig till via en smartphone och bluetooth. Uppkopplingen ger möjlighet för användaren att dela sina data och på det sättet vara med att påverka utvecklingen av säker infrastruktur. Med godkännande från cyklisten kan Hövding i framtiden dela information om var olyckor ofta inträffar, var många cyklister kör och var i infrastrukturen det bör utvecklas säkrare vägar för cyklister.

- Corona har skapat ett fönster för förändring och många stora europeiska städerna har sett fördelen med att locka invånarna upp på cykeln i stället för den smittorisk som kan finnas i kollektivtrafiken. Fortfarande påverkas pendlingstrafiken eftersom många fortfarande arbetar hemma, men kurvorna för ökad cykling går uppåt för varje dag enligt våra data, säger Fredrik Carling.

Sedan september 2019 har cyklister med Hövding cyklat den imponerande sträckan av över 1 miljon kilometer. Det är en gemensam sträcka av 25 varv runt jorden, eller tur och retur till månen.

I september lanserades tredje generationen av Hövdings unika airbag för urbana cyklister och den största satsningen någonsin för innovationsbolaget. Många års forskning och utveckling ligger bakom nya Hövding 3. Bland annat har den största satsningen någonsin genomförts i form av datainsamling av cykelrörelser och olyckor för algoritmen i Hövding. Fler än 3 000 olyckor iscensatts med stuntpersoner och över 2 000 timmars vanlig cykling har samlats in. När Hövding är aktiverad registrerar den cyklistens rörelser 200 gånger per sekund och vid en olycka blåses airbagen upp på 0,1 sekund och omsluter huvud samt fixerar nacken på cyklisten.

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär runt sin hals. Kragen innehåller en hopvikt airbag som löser ut på 0.1 sekunder när den är involverad i en olycka. En airbag blåser upp och omsluter och skyddar huvudet på cyklisten. Hövdings airbaghjälm för cyklister finns på 16 marknader i Europa samt i Japan. Företaget har sitt huvudkontor i Malmö och noterades på Nasdaq First North den 16 juni 2015. www.hovding.com