Talangutveckling inom näringslivet

Hen är en talang. Vedertaget inom idrotten. Är det lika vedertaget inom näringslivet?

Oavsett så är det ett problematiskt begrepp att använda. Vi människor motiveras och drivs framåt av positiva förstärkare. Vi kan själva som individer uppfatta och uppskatta att det vi gjorde var bra. Vi kan även få feedback av andra som uppmärksammar någonting som vi själva inte visste vi gjorde bra.

Det är nog väldigt svårt att till vardags hinna se alla i företaget. De mest framgångsrika och duktiga får nog ofta mest uppskattning, vilket leder till att de presterar ännu bättre. Det resulterar i sin tur i att avståndet mellan de mindre bra och bra ökar dramatiskt.

Vad händer med organisationen då?

De som inte presterar bra och därmed inte syns kommer troligtvis må sämre och sämre om ingen förändring sker. Ett alternativ är att de tillslut lämnar företaget innan de mår för dåligt. Det blir då en ny rekrytering och problemet är löst, kortsiktigt. Men kulturen finns kvar och kommer fortsätta att segmentera medarbetarna i företaget.

Vad kan du som ledare göra?

En av flera saker du kan göra är att skapa en feedbackmall och att du varje vecka fokuserar på ett visst antal anställda. Till exempel tio, dessa tio ska under veckan få personlig feedback av dig. Nästa vecka tio nya och så rullar det på. Då säkerhetsställer du att inte enbart de som presterar bäst får positiv feedback.

______________________________________________________________________________

Annat spännande

Beställ vår bok Träna tanken - en bok om mentala föreställningar i idrotten.

Hjärnskrynklarna: En podcast om idrottspsykologi

______________________________________________________________________________