Intrång på byggen minskade under våren när kopparpriset nådde årslägsta

Intrång på byggarbetsplatser har en tydlig koppling till världsmarknadspriset på koppar. Detta visar statistik från byggarbetsplatser som Mindmancer har sammanställt på Byggbevakarlarm för de senaste nio månaderna.

Sedan september 2011 har kopparpriset fallit över 21 procent från nivåer över 9500 dollar per ton till dagens nivåer kring 7500 dollar per ton. Detta återspeglas i antalet intrång på byggarbetsplatser som under våren minskat med upp till 43 procent från toppnoteringarna i höstas.

En uppgång i kopparpriset under januari följs av ett trendbrott då antalet intrång började öka igen. Men när kopparpriset inte kommer över nivåer på 8500 dollar per ton och istället börjar sjunka så går intrångsförsöken ner markant.

Detta betyder tyvärr inte att det är lugnt och stilla på byggarbetsplatsen. Undersökningen visar att det är 17 procent chans att någon olovligt kommer försöka ta sig in på bygget efter arbetstid, varje dag.

Ett intrång kan vara så harmlöst, någon som försöker gena genom bygget eller bara är nyfiken. Men dessa personer riskerar att skada sig på byggarbetsplatsen med allt vad det innebär för den ansvariga byggaren. Är koppartjuven framme så blir det driftstörningar när byggarbetarna ska börja arbeta igen nästa dag. Branschorganisationer har beräknat att detta kostar byggbolagen över 1 miljard kronor om året.

På ett genomsnittsbygge kommer operatörer på larmcentralen starta sirenen 10,1 gånger i månaden för att få obehöriga att lämna området. En gång varannan månad så lämnar inte inkräktarna området och en väktare kallas då ut. På ett år får genomsnittsbyggaren sex utryckningsfakturor.

Figur 1: Vanligaste åtgärden är att starta siren. När personer inte lämnar platsen går många larmhändelser medan väktaren är på väg ut till platsen.

Oavsiktliga elavbrott sker i snitt 0,44 gånger per månad. Det påverkar både kamerabevakningen och andra system som slutar att fungera utan ström. Oftast är det något så enkelt som en jordfelsbrytare som löser ut eller någon byggarbetare som lånar ett strömuttag utan att veta att kritiska system då blir strömlösa.

– Elavbrott händer ganska ofta på byggarbetsplatser så det är jätteviktigt att bevakningssystem larmar till en support som kan kontakta byggaren. Då kan strömmen snabbt åtgärdas och byggaren kan sova tryggt när arbetsplatsen har en intelligent och aktiv bevakning kopplat till certifierade larmcentraler, säger Göran Eriksson på Mindmancer.

Alla intrång till trots så står byggarna själva för 9 av 10 larm. Det arbetas ofta över och det är inte ovanliget att under entreprenörer (UE) jobbar på helgerna och glömt anmäla det.

Det visar på hur viktig en enkel och smidig undantagshantering av ett larmsystem på byggarbetsplatserna är A och O. En bra larminstruktion och kunniga operatörer på en certifierad larmcentral gör att det sällan blir felaktiga utryckningar på dessa larm vilket håller kostnaderna nere.

– Vi kan se att intrångsförsöken får en stigande trend när kopparpriset rör sig över nivåer på 8500 dollar per ton. Detta rör dock främst kabelstölder, vad tidigare undersökningar visat är att maskiner är ett väldigt populärt mål och de stjäls oavsett kopparpris, säger Johnny Berlic, VD på Mindmancer.

Undersökningen är gjord på över 7000 larm från byggarbetsplatser i Sverige. Byggena har varierande entreprenadstorlek och befinner sig i olika skeden i byggfasen och olika delar av landet. Mätningen har skett under perioden 1 september 2011 till 31 maj 2012.

Utifrån detta har ett ”genomsnittsbygge” räknats fram. Det kan finnas stora lokala variationer beroende på typ av bygge, byggfas och vart i landet bygget sker, kontrollera med den lokala polismyndigheten eller hör av er till Mindmancer inför byggstart så att ert bygge har rätt skyddsnivå för det område bygget befinner sig i.

Mindmancer tar fram olika former av statistik för att hjälpa våra kunder. När bolaget gör en sammanställning åt en specifik kund så kan kunden se hur de står sig mot genomsnittet av sin bransch i Sverige. Detta är ett kraftfullt instrument för att aktivt jobba med förbättringar och mäta resultaten. Vill man vara den bästa i sin bransch så behöver man jämföra sina resultat mot kollegorna i branschen. Först då kan man mäta den relativa kvalitén och resultatet på de satsningar man gör i allt från säkerhetsfrågor till miljö.

Johnny Berlic, VD

Direkt: 031-789 40 01