Mindmancer får patent på integritetsskyddande kamerabevakning

För att skydda personers integritet vid kamerabevakning samtidigt som nyttan för kunden maximeras så har Mindmancer i flera år utvecklat och levererat integritetsskyddande bevakning till skolor i Skandinavien. Nu har det första patentet på dessa integritetsskyddande algoritmer beviljats.

– I publika miljöer är integritetsaspekten särskilt viktig. Det är därför vi har så strikta lagar kring hur och varför kameraövervakning får ske. Just därför har vi satsat så hårt för att ta fram en kamerabevakning som både skyddar personers integritet samtidigt som man får en mycket bättre effekt än med kränkande traditionell kameraövervakning, säger Johnny Berlic, VD på Mindmancer AB.

– Vad innebär det att ni fått ett patent?

– Patentet är ett i en serie som rör just integritetsskyddet för individen. Sedan Skolbevakaren lanserades för drygt fyra år sedan så har vi varit unika i vårt erbjudande till bland annat skolor. Men vad det egentligen innebär är ett erkännande på teknologihöjden i det vi gjort och gör och det skydd för integriteten det ger, säger Johnny Berlic och fortsätter

– Vi har inte sett någon annan på marknaden klara av detta och vi förväntar oss inte att se det i den närmaste framtiden heller. Inte för att andra inte vill men det är helt enkelt svårt att lyckas och det är en rejäl klapp på axeln till alla våra ingenjörer som slitet med det här, säger Johnny Berlic

– Men innebär då inte ett patent något rent ekonomiskt?

– Inte direkt skulle jag säga men det ger kunder som följer lagen om offentlig upphandling (LOU) möjlighet att köpa på ett så kallat ”förhandlat förfarande” genom ”undantag från upphandlingsskyldighet på grund av tekniska skäl”. Väljer de ett sådant förfarande så kan de direkt köpa vad de behöver utan den långa och krångliga process som LOU ibland kan bli, avslutar Johnny Berlic