Så ska återanvändningen av byggmaterial för kontor öka

Att ta tillvara och sälja invändigt byggmaterial, som innerdörrar, glasväggar och belysning, vid renovering av kontorslokaler är fortfarande ovanligt i Sverige. Trots att materialet är i gott skick slutar det mesta som avfall. En ny studie som genomförts vid IVL Svenska Miljöinstitutet visar hur återbruket av materialet kan öka.

– Omsättningen av hyresgäster i kontorsfastigheter är stor, och många vill sätta sin egen prägel när de flyttar in i en ny lokal. Det är ganska vanligt att man river ut och slänger den befintliga inredningen och köper helt nytt, säger Carina Loh Lindholm, projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Varje år slängs tusentalston fullt fungerande byggmaterial från kontor. Kunskapen om återanvändning av materialet är låg och än så länge överstiger ofta efterfrågan befintligt utbud, vilket hindrar möjligheterna till återbruk i industriell skala.

Med samverkan mellan hyresgäster, fastighetsägare, bygg- och rivningsentreprenörer, arkitekter, försäkringsbolag och återförsäljare kan mer kontorsinredning ta sig hela vägen från byggnad till byggnad. I ett samfinansprojekt har IVL Svenska Miljöinstitutet tillsammans med Vasakronan, Folksam och Kompanjonen identifierat sex produktgrupper som är särskilt lämpliga för återbruk i stor skala:

• dörrpartier
  • innerväggar och tak, som glaspartier och akustikskivor
  • VVS som handfat och toaletter
  • beslag och dörrautomatik som dörrhandtag, dörrbeslag och dörrstängare
  • belysning
  • galler och smide som spiraltrappor, tillgänglighetsramper och förrådsgaller

Dessa produkter har stor efterfrågan, de är standardiserade, lätta att demon­tera och återanvända och ger stora miljövinster. Dessutom innehåller de oftast inte några farliga ämnen.

– Vi hoppas att fler kommer se möjligheterna med att återbruka byggmaterial från kontor. Om man inte vill behålla inredningen själv kan man ju sälja den vidare till återförsäljare. Eller kanske bara delvis byta ut inredningen, säger Carina Loh Lindholm.

Carina Loh Lindholm, carina.loh.lindholm@ivl.se, tel. 010-788 69 21

Projektet är delvis finansierat av Vinnova och har genomförts i samverkan med Kompanjonen, Vasakronan och Folksam. Läs mer om projektet här.

IVL Svenska Miljöinstitutet är Sveriges äldsta miljöforskningsinstitut. Sedan 1966 arbetar vi med tillämpad forskning för att hitta lösningar på miljöproblem, både på nationell och på internationell nivå. Vi bedriver forsknings- och uppdragsverksamhet inom hela miljöområdet.