Kiviks Musteri förvärvar Solnäs Gård utanför Lund

Solnäs Gård i Fjelie utanför Lund är en av Sveriges större äppelodlingar. Förutom odlingarna som omfattar 20 hektar, ingår även en välkänd gårdsbutik i köpet.

- Det är en stor och välskött gård som passar väldigt bra in i Kiviks Musteris verksamhet på flera sätt. Köpet säkrar tillgången på svenska äpplen till våra muster, samtidigt som vi kan utveckla gårdsbutiken på samma sätt som vi gjort i Kivik, säger Thomas Jensen, VD Kiviks Musteri.

Solnäs Gård ägs idag av Lisbeth och Erik Lövendahl och har varit i familjens ägo i generationer. När nu nästa generation inte vill ta över verksamheten har man valt att sälja.

- Vi är glada för att Kiviks Musteri vill ta över. Gården får en seriös, långsiktig ägare som värnar om svensk fruktodling och har ett gediget kunnande inom fruktnäringen, säger Lisbeth Lövendahl.

Kiviks Musteri som drivs av fjärde generationen Åkesson, planerar att utöka verksamheten på gården, bland annat med ett café och med ett bredare sortiment av sylter, salsa och chutney och andra äppelprodukter från Kiviks Musteri som idag kan köpas i Kivik.

I samarbete med Äppelriket, en gemensam inköps- och försäljningsorganisation för äppelodlarna i Skåne, kommer Kiviks Musteri även att fortsätta den produktion av konsumtionsäpplen som finns på Solnäs Gård.

För mer information kontakta:

Thomas Jensen, VD Kiviks Musteri, 0705-37 19 01