​Miljösmarta och lönsamma affärsmodeller för ökad resurseffektivitet

​Miljösmarta och lönsamma affärsmodeller för ökad resurseffektivitet

2015-06-29 17.27.59.jpg

Igår kväll var Anna Björnberg (från Kivra) med på Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens (IVA:s) event för ökad resurseffektivitet. Eventet kallades ”schnippeldisco” efter tyskans ”schnippeln” som betyder hacka eller knipsa. Mat lagades på överblivna råvaror och fokus var på lärande om hur vi förebygger svinn.

För att klara jordens ökande befolkning och klimathotet – samt förbättra lönsamhet och konkurrenskraft inom det svenska samhället och näringslivet – behöver vi arbeta och leva mer resurseffektivt. Bara ifråga om livsmedel uppskattar FAO (Food and Agriculture Organization) att vi slänger så mycket mat att det skulle räcka till att mätta jordens över 800 miljoner kroniskt hungriga och undernärda människor – fyra gånger om! Bara i Sverige slänger vi 1,2 miljoner ton mat varje år, cirka 127 kilo per person. Hälften av det som går i soptunnan är ätbart. Detta, och hanteringen av insatsvaror, byggnader, kapitalvaror och konsumentprodukter, vill IVA bidra till att förändra.

– Dagens ohållbara matsvinn är en kritisk framtidsfråga och en stor möjlighet för våra företag och myndigheter att skapa nya modeller för resurseffektivitet, säger Caroline Ankarcrona, huvudprojektledare för Resurseffektiva Affärsmodeller

Projektet fokuserar förutom på livsmedelssektorn även på insatsvaror, konsumentprodukter, kapitalvaror och infrastruktur. Syftet är att identifiera och främja miljösmarta och lönsamma affärsmodeller.

Exempel på sådana miljösmarta affärsmodeller presenterades under kvällen och Anna Björnberg fick möjlighet att presentera Kivras affärsidé. Andra deltagande var Filippa K:s hållbarhetschef Elin Larsson, Tetra Pak Nordens VD Johan Rabe och Naturvårdsverkets stf generaldirektör Kerstin Cederlöf.

Sammanfattningsvis var det en inspirerande kväll med en eftersmak av hoppfullhet. Kivra är en av många nya affärsidéer i Sverige med potential att omvälva en hel bransch. Vilka andra branscher är just nu under förändring i en positiv & hållbar riktning? Vi ser fram emot att inspireras och utbildas ytterligare under de här dagarna i Almedalen.