Klimatsmarta KRAV-tomater

Klimatsmarta KRAV-tomater

En KRAV-tomat som odlas efter de nya klimatreglerna släpper aldrig ut mer än ett kilo koldioxid per kilo tomat. Det är hälften så mycket växthusgaser jämfört med den vanligaste tomaten i svenska butiker.

Sedan årsskiftet arbetar KRAV-godkända växthus med att ställa om till de nya klimatreglerna. Och arbetet ger resultat:

• En KRAV-odlad tomat i uppvärmt växthus enligt de nya klimat-reglerna släpper inte ut mer än 1 kilo koldioxid per kilo tomat.
  • Den vanligaste tomaten som säljs i butiker släpper ut cirka 2,1 kilo koldioxid per kilo tomat. Den vanligaste tomaten kommer från Holland där den odlats i växthus som värms med fossil gas.
  • En KRAV-tomat som odlas i växthus på sommaren släpper ut cirka    50 gram koldioxid per kilo tomat.

Den största klimatboven i växthusproduktion är uppvärmningen. De låga utsläppen för KRAV-tomater beror främst på att 80 procent av uppvärmningen måste ske med förnyelsebara energikällor. Växthusen måste också använda extra isolering nattetid.

Förutom att en KRAV-tomat ger ett betydligt mindre klimatavtryck odlas de utan kemiska bekämpningsmedel. Odlaren arbetar förebyggande och använder biologiska metoder som ger balans mellan skadegörare och nyttodjur. Konventionella tomatodlare använder också biologiska metoder, men de kan ta till kemisk bekämpning och gör så en till fem gånger per år. (SLU, Förluster av växtskyddsmedel till omgivande mark //...//, 2009:6

Livsmedelsverket testar grönsaker kontinuerligt och 2008 innehöll 47 procent av proven på frukt och grönt rester av minst två olika bekämpningsmedel. (SLV Bekämpningsmedelsrester 2008).

En annan risk med bekämpningsmedlen är att de sprids i naturen. Under 2008 undersökte forskare vattendrag i områden med omfattande växthusodling och i nästan alla prov överskreds riktvärden för bekämpningsmedel. (Bekämpningsmedel i vattendrag från områden med odling av trädgårdsgrödor under 2008, SLU)

Beräkningarna är baserade på rapporter från Ecoinvent, Jordbruksverket, International Fertiliser Society, Livsmedelsverket, Cascada och SIK. De presenteras i den kommande rapporten ”Klimatsmarta KRAV-tomater”

Johan Cejie, Klimatexpert KRAV: 070 665 93 76
Kristin Cooper, Pressansvarig KRAV: 070 665 95 30

Intervju:
Karin Sjöstedt driver Hornuddens trädgård tillsammans med sin make Mats. Sedan 1998 har de fyra KRAV-godkända växthus som numer värms med sjö- och flisvärme istället för olja. Läs intervju i bifogat dokument. För fler frågor, vänligen ring Karin Sjöstedt: 0707 326 185

Om KRAV:

• KRAV är naturlig mat som odlats utan kemiska bekämpningsmedel och innehåller bara naturliga tillsatser. KRAV står även för god djuromsorg, socialt ansvar och ett hållbart klimat.
  • KRAV-märket sitter bara på mat som kontrollerats.
  • I år har KRAV funnits i 25 år. Tillsammans med konsumenter, producenter och handeln har KRAV drivit fram en ekologisk marknad i Sverige. I dag finns det cirka 3 600 KRAV-lantbrukare och 5 500 KRAV-märkta produkter.