Restaurang Brydling satsar på 100 procent eko

Restaurang Brydling satsar på 100 procent eko

Allt fler restauranger väljer att KRAV-certifiera sina kök. Den senaste är Restaurang Brydling, Åhléns i centrala Stockholm, som går in på den högsta nivån, tre KRAV-märken.

– Att gå från noll ekologisk mat till 100 procent, nästan, var upp till bevis för min del. Efter att ha utbildat både kommuner och privata aktörer i fyra år hur man arbetar ekologiskt och hur det påverkar vår jord, var det bara att gasa på fullt ut, säger Ulrika Brydling, eko-kock och ägare till restaurang Brydling som serverar över 1000 matgäster varje dag.

Idag finns det över 600 KRAV-certifierade restauranger inom både offentlig och privat verksamhet, som ger gästerna en enkel möjlighet att välja hållbar mat.

Restaurangerna kan välja en KRAV-certifiering med ett, två eller tre KRAV-märken för att visa matgästerna hur stor del av restaurangens mat som är tillagad med KRAV-godkända råvaror:

• Ett märke = 25 % KRAV-godkända produkter eller 15 KRAV-godkända livsmedel
  • Två märken = minst 50 % KRAV-godkända produkter
  • Tre märken = minst 90 % KRAV-godkända produkter

Idag lämnar Johan Cejie, Försäljningschef på KRAV, över ett diplom som visar att Brydlings på Åhléns har nått över 90 procent:

– Det är verkligen roligt att de som äter ute i centrala Stockholm får möjlighet att äta KRAV-märkt mat av högsta kvalitet. Det här visar att det är fullt möjligt att kombinera höga gastronomiska ambitioner med KRAV-certifiering. Vi hoppas att många kök följer Brydlings exempel, säger Johan Cejie.

Idag har flera restauranger uppnått tre KRAV-märken:

• Restaurang Brydling, Stockholm
  • Restaurang Balthazar, Malmö
  • Dala-Floda Värdshus, Borlänge
  • Gunnebo Slott, Göteborg
  • Kajgatan34, Lomma
  • Pensionat Strömbacken, Olofsström
  • Stiftelsen Linnés, Råshult
  • Rosendahls trädgårdar, Stockholm
  • Lilla Bjers, Hoas Hantverk, Gotland

För att en certifiering på den högsta nivån ska fungera måste restaurangen få med sig leverantörer för att säkerställa att alla råvaror finns som KRAV-märkta, EU-ekologiska eller MSC-märkta. Restaurang Brydling jobbar med både Saltå Kvarn och Martin &Servera:

– Vi levererar till många kunder med ekoprofil och arbetar aktivt för att påverka våra leverantörer att ersätta konventionella produkter med KRAV- och Eko-märkta. Visst kan det uppstå leveransbrist på enstaka produkter då och då, men i dagsläget är tillgången på ekologiskt sortiment god, säger Christina Gezelius, Informationschef Martin & Servera.

En KRAV-certifiering innebär att mängden och typen av råvaror kontrolleras av ett oberoende certifieringsföretag, så kallad tredjepartscertifiering.

KRAV-certifierade restauranger

Brydlings på Åhléns

Brydlings hemsida

Ulrika Brydling, Eko-kock, Brydlings på Åhléns, 070-6400698
Christina Gezelius, informationschef Martin & Servera, 0708-13 64 02
Kristin Cooper, Pressansvarig KRAV, 070-665 95 30

• Tillsammans med konsumenter, producenter och handeln har KRAV under 25 års tid drivit fram en ekologisk marknad i Sverige.
• I dag finns det över 4 000 KRAV-lantbrukare, 6 200 KRAV-certifierade produkter och cirka 2 000 livsmedelsföretag, butiker och restauranger.
• All KRAV-produktion kontrolleras.