Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 27-30)

Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 27-30)

Trevlig fortsättning på kultur-sommaren i Lindesberg

Upptäck Lindesbergs breda och rika kulturliv i sommar! Ta del av vad som händer i vår evenemangskalender - se nedan. Nyhetsbrevet återkommer i mitten av augusti men nyhetsplatsen fylls på med nya nyheter och evenemang - håll dig därför uppdaterad genom att besöka lindekultur.se >>

..................................................................................

Allt fler ansluter sig till Nätverket Lindekultur

Fem nya kulturaktörer har nu anslutit sig till Nätverket Lindekultur som därmed har 108 kulturverksamheter i Lindesbergs kommun anslutna - 28 kulturarenor (lokaler och verksamheter samt större återkommande evenemang etc); 31 kulturföreningar/grupper; 49 enskilda kulturaktörer - såväl enskilda utövare som företag (som exempelvis konstnärer, musiker, formgivare, fotografer etc). ”Tillsammans stärker vi kulturlivet och bidrar till att utveckla Lindesberg till en levande, attraktiv och utvecklande kultur-kommun - och ju fler som ställer sig bakom detta, desto starkare blir nätverket", enligt Nätverket Lindekultur som hälsar dessa välkomna:

lindekultur.se slår nya rekord igen som nyhetskanal

Webbplatsen lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) fortsätter att öka som den ledande nyhets- och informationskanalen för kulturlivet i Lindesbergs kommun. Antalet sidvisningar under första halvåret 2019 var 133.085 - en ökning med 44.886 (51%) jämfört med samma period 2018. Med 133.085 sidvisningar hade lindekultur.se i genomsnitt 731 sidvisningar per dag under första halvåret 2019.

Läs mer på lindekultur.se >>

● lindekultur.se - den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg >>

Besök Linde AB senarelägger övertagandet av biografen

Kommunala bolaget Besök Linde AB senarelägger övertagandet av biografverksamheten i Lindesberg (Folkets Hus Bio) - från tidigare aviserat 1 juli till 1 november. Det innebär att ansvaret för biografen ligger kvar hos kulturenheten inom Tillväxtförvaltningen med Björn Persson som föreståndare och ledare för biogruppen fram till 1 november.

Direktsänd teater från Helsingfors visas på biografen i Lindesberg

Stenar i fickan - en pjäs om polarisering mellan landsbygd och storstad, om känslan av utanförskap på landsbygden. Carl-Einar Häckner på turné med en isbjörnssaga. Och en komedi om det äventyrliga livet som nybliven änka i direktsändning från Helsingfors Stadsteater på Folkets Hus Bio i Lindesberg. Det är höstens program för Lindesbergs Riksteaterförening.

Sex Metropolitan-operor på bio i Lindesberg kommande säsong

Kommande säsong (läsåret 2019-2020) kommer Folkets Hus Bio i Lindesberg att visa sex operor i direktsändning från Metropolitan Opera i New York: Turandot (12 oktober), Madama Butterfly (9 november), Wozzeck (11 januari), Porgy and Bess (8 februari), Den flygande holländaren (14 mars) och Maria Stuarda (9 maj).

Lindesbergs Filmstudio: Höstterminens filmprogram

Lindesbergs Filmstudio presenterar åtta filmer på Folkets Hus Bio i Lindesberg under höstterminen 2019: Kapernaum (29 augusti), Roma (10 september), Lucky (26 september), C’est la vie! (8 oktober), 3 kvinnor (24 oktober), Woman at war (5 november), Cold war (21 november) och finska förvaltningsområdets extrafilm Olavi Virta (3 december).

Nya i Nätverket Lindekultur:

Kim Corein designar och syr kläder av second hand-tyger

Klädskaparen Kim Corein (Ninaballerina) bor i Storå, designar och syr kläder av second hand-tyger i sin ateljé i hjärtat av Bergslagen och säljer sina kläder via webbshopen ninaballerina.se. Nu har Kim anslutit sig till Nätverket Lindekultur.

Fotograf Björn Dahlfors ställer ut naturbilder i Nora

Fotograf Björn Dahlfors deltar i Ljusstråk - en kulturslinga genom Nora Bergslag som i år arrangeras för nittonde gången - och ställer ut i Björk Kafé och Skafferi, Nora. Björn Dahlfors - som är verksam i Bergslagen och bor i Storå - har nu anslutit sig till Nätverket Lindekultur.

Nyheter från oss som är med i Nätverket Lindekultur:

Nya framgångar för BeeScanning

BeeScanning har utvalts som en av 25 nominerade till Postkodlotteriernas Green Challenge 2019 - en av världens största årliga tävlingar bland uthålligt företagande för en grönare planet. BeeScanning har också fått utökat stöd från Vinnova och Jordbruksverket som innebär full finansiering av planerade utvecklingsaktiviteter fram till 2020.

Lindesberg har fått en kyrkogårdsguide

För första gången har det gjorts en guide till Lindesbergs fyra kyrkogårdar. Bakom detta arbete finns redaktören och lokalhistorikern Göran Karlsson, som tidigare gett ut flera lokalhistoriska böcker om Lindesberg.

Föreslå vem som ska få Harmonis kulturstipendium

Nu är det dags igen att komma med förslag på person/er att som ska få manskören Harmonis årliga Kulturstipendium till Gudrun Perssons minne. Senast 15 augusti ska förslag ha inkommit till Harmoni via epost: kulturstipendium@harmoni.nu.

På gång i kultur-Lindesberg:

27 juli: Sommarens tredje och sista konstutställning på Perssons Magasin

Lördag 27 juli kl 12-17 är det vernissage för sommarens tredje och sista konstutställning på Perssons Magasin i Västra Löa med verk av Kerstin Liljedahl (Lindesberg), Cici Rettig, Lovisa Bilock, Anette Edmark, Sofi Rosendahl och Ida Almlöf (Lindesberg).

4 augusti: Friluftsgudstjänst i Bäckegruvan (Gammelbo) mot alla odds

Söndag 4 augusti kl 15.00 (obs tiden!) är det mot alla odds åter igen friluftsgudstjänst i Bäckegruvan, Gammelbo. I år är det en gemensam gudstjänst med Svenska kyrkan och Kristinakyrkan. ”Det är en lite annorlunda friluftsgudstjänst som följs av information om byns och den forna baptistförsamlingens verksamhet, som upphörde för mer än 40 år sedan,” berättar Maria Lagerman.

18 augusti: Stadra bjuder in till fest kring de mänskliga rättigheterna

Söndag 18 augusti kl 15:00 avslutar Stadra teater sommarsäsongen med en fest kring FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. "Efter förra årets Stadradeklaration - välkomna till en eftermiddag fylld av barn, musiker, skådespelare, artister och konstnärer”.

25 augusti: Örebro länsmuseum firar Arkelogidagen vid Råsvalslund

Söndag 25 augusti kl 13.00 firas Arkeologidagen vid Råsvalslund - en välbevarad vikingatida bosättning utanför Lindesberg. Följ med länsmuseets arkeolog Martin Edlund på en guidad visning av området och delta i prova-på aktiviteter.

Afrikanskt, Ted Gärdestad och Elvis på konserter i Lindesberg

Star for Life in Concert 18 oktober. En hyllning till Ted Gärdestad 1 november. Så minns vi Elvis 21 november. Det är några av de musikevenemang som kommer till Lindesberg i höst.

Vad händer i höst i kultur-Lindesberg?

Håll oss informerade genom att skicka underlag om kommande evenemang till info@lindekultur.se. Håll dig informerad om vad som händer genom att följa vår evenemangs-kalender på lindekultur.se >>

● lindekultur.se - den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesberg skickas till info@lindekultur.se

Utställningar:

Frövifors Pappersbruksmuseum: ”A Paper Art Fantasy”: I utställningen medverkar åtta konstnärer som skapat varsin sagovärld i papper som material. Läs mer på lindekultur.se >>

Perssons Magasin i Västra Löa presenterar i år sommarutställningar med flera olika utställare och tekniker i tre utställningspass - 15 juni-4 juli; 6-25 juli; 27 juli-18 augusti - i tre utställningsrum och ett kafé. Läs mer lindekultur.se >>

Kurs- och lägergården Vreten vid Fåsjöns strand - som ägs och drivs av Blåbandsrörelsen i Örebro län - presenterar denna sommar två kulturprogram och verk av sex konstnärer från 4 juli till 7 augusti. Läs mer på lindekultur.se >>

Blombergska gården i Lindesberg: Lindesbergs Hembygdsförening visar Miniatyrstaden Lindesberg onsdagar kl 15-17 och fredagar kl 12-15. Grupper kan även tas emot andra tider efter särskild överenskommelse. Läs mer om Miniatyrstaden Lindesberg >>

Lindesbergs Hembygdsförening: Affischutställning om sägner på ICA Supermarket om Lindesbergs mest kända sägner. Läs mer på lindekultur.se >>

Lindesbergs stadsbibliotek: ”Bergsmansson och samlare” - en utställning om Siggebohyttan och Karl August Andersson-Meijerhelm. Kulturarvshörnan på Lindesbergs stadsbibliotek. Utställningen pågår hela sommaren på bibliotekets ordinarie öppettider. Läs mer på lindekultur.se >>

Skyltfönsterprojektet - ett konstprojekt som drivs av Lindesbergs Konstföreningen där inbjudna konstnärer fyller tomma skyltfönster i centrala Lindesberg med konst. Läs mer på Lindekultur.se >>

Evenemang 26 juli - 31 augusti 2019:

Läs mer om alla evenemang på Lindekultur.se under Evenemang >>

5 juli-4 augusti: "Hyttans hemligheter” i Löa hytta: Nya karaktärer, överraskningar och miljöansvar utlovas i årets uppsättning: ”Vattenpussar – en rinnande rolig saga genom Löa Hytta”. Årets upplaga av Hyttans Hemligheter har utvecklats och består av ännu fler finurliga karaktärer som dyker upp och berättar historier i den unika hyttmiljön och lockar in besökarna i det spännande, mystiska äventyret.

27 Jul: Opera på Skäret: Premiär för Trollflöjten

27 Jul 12:00: Perssons Magasin: Vernissage för sommarutställning

27 Jul 17:00: Löa kultursällskap: Årets båtkarneval

28 Jul 10:00: Hammarbackens Hembygdsförening: Auktion

28 Jul 10:00: Resta bygdegård: Trasmattans dag

28 Jul 13:00: Lindesbergs Hembygdsförening: Öppet hus i Munkhyttans skolmuseum

28 Jul 13:30: Fellingsbro hembygds- och fornminnesförening: Hembygdsträff

28 Jul 18:00: Thomas Lundkvist deltar på Dan Andersson-veckan: Säfsnäs kyrka

29 Jul 18:30: Löa kultursällskap: Martin Almgren & Stiko Per Larsson live vid Löa Hytta

30 Jul 19:00: Linde bergslags församling: Sommarkonsert i Lindesbergs kyrka

01 Aug 10:00: Vreten: Ny utställare

01 Aug 19:00: Spannarboda: Musik i sommarkvällen

04 Aug 13:00: Lindesbergs Hembygdsförening: Öppet hus i Munkhyttans skolmuseum

04 Aug 13:30: Fellingsbro hembygds- och fornminnesförening: Hembygdsgårdarnas dag

04 Aug 15:00: Friluftsgudstjänst i Bäckegruvan, Gammelbo

04 Aug 15:00: Lindesbergs Konstförening: Finissage i Nora: Bryggeriet i Nora

04 Aug 15:30: Balsta bygdegård: Caféafton med musikquiz

04 Aug 19:00: Svalbo café: Musikkväll

06 Aug 19:00: Linde bergslags församling: Sommarkonsert i Vedevågs kyrka

07 Aug 18:00: Lindesbergs Hembygdsförening: Stadsvandring med händelser vid Rådhustorget.

08 Aug 19:00: Näsby kyrka: Musik i sommarkvällen

08 Aug 19:00: Vreten: Kulturprogram

09 Aug: Perssons Magasin: Borgvalls middag

10 Aug 11:00: Ljusstråk: Vernissage för samlingsutställning: Kvarteret Bryggeriet, Nora

15 Aug 18:30: Fellingsbro: Allsångskväll

17 Aug 11:00: Fellingsbrodagen 2019

17 Aug 12:00: Ramsbergsdagen 2019

18 Aug 07:45: Fellingsbro hembygds- och fornminnesförening: Utflykt

18 Aug 15:00: Stadra Teater: Fest kring FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna

18 Aug 19:00: Svalbo café: Musikkväll

23 Aug 18:00: Lindesbergs Turistbåtförening: Allsång på Råsvalen

24 Aug 11:00: Frövifors Pappersbruksmuseum: Kustomträff

24 Aug 12:00: Lindesbergs Konstförening: Vernissage på ny utställning

25 Aug 13:00: Råsvalslund: Arkeologidagen

29 Aug 12:00: Fellingsbro hembygds- och fornminnesförening: ”Öppet hus” på Lantbruksmuseet

29 Aug 19:00: Lindesbergs Filmstudio: Kapernaum: Folkets Hus Bio, Lindesberg

30 Aug 19:00: Ullergården: Sommarkväll i byn

30 Aug 19:00: Guldsmedshyttans musikkår: Sommarsalut i Oscarsparken, Lindesberg

31 Aug 11:00: Löa Nostalgidag 2019

För fler evenemang i Lindesbergs kommun och bioprogram på Folkets Hus Bio: Se upplevlindesberg.se >>

● lindekultur.se har kontaktuppgifter till alla som är med i Nätverket Lindekultur >>

Nätverket Lindekultur är ett ideellt och informellt nätverk av och med kulturella och kreativa verksamheter till stöd för och utveckling av kulturlivet i Lindesbergs kommun. Genom samverkan och samordning når vi samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg:

• Kulturen finns: Genom marknadsföring gör vi kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg.
  • Kulturen kan: Genom dialogmöten hittar vi utvecklingsmöjligheter för kulturen i Lindesberg.
  • Kulturen behövs: Genom projekt visar vi att kulturen behövs för att utveckla Lindesberg.

Nätverket Lindekultur stödjer kulturlivet i Lindesberg - välkommen att vara med i nätverket: Alla som är aktiva inom någon kulturell och kreativ verksamhet i Lindesbergs kommun är välkomna att vara med i nätverket! Läs mer >>

För mer information om Nätverket Lindekultur - ta gärna direktkontakt med någon i nätverkets kontaktgrupp: Gunilla Dovsten; Stefan Jansson; Johan Wennman; Kajsa Karlsson; Mikael Tiderman; Maria Lindstedt; Sven Carlsson.

Vi följer kulturlivet i Lindesberg - följ oss! Välj själv hur:

Veckans kulturnyheter från Lindesberg - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >>

Följ lindekultur.se på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>

Följ lindekultur.se på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från Nätverket Lindekultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

Som Nätverket Lindekulturs nyhetskanal har lindekultur.se två huvuduppgifter - dels att göra kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg (genom att marknadsföra vad som händer i kulturlivet i kommunen); dels att bevaka och följa upp kulturpolitiska frågor i Lindesberg (eftersom kulturen kan och behövs för att utveckla kommunen).

Redaktionen för lindekultur.se arbetar enligt två principer - när det gäller evenemang skriver vi om dessa innan de händer (kultur ska upplevas); när det gäller kulturpolitiska frågor skriver vi om förslagen innan besluten fattas (för att ge våra läsare och andra intresserade möjligheten att diskutera frågan och påverka besluten).

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se