Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 34)

Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 34)

Webbplatsen lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) är en nyhets- och informationskanal för det mesta av det bästa med kulturen i Lindesberg ● Den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg ● Den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg ● Kontaktuppgifter till alla som är med i Nätverket Lindekultur.

Vi följer kulturlivet i Lindesberg - följ oss! Välj själv hur:

Veckans kulturnyheter från Lindesberg - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >>

Följ lindekultur.se på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>

Följ lindekultur.se på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från Nätverket Lindekultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

..................................................................................

● lindekultur.se - den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg >>

Medborgarförslaget om samarbetsforum avgörs i kommunstyrelsen

Tisdag 27 augusti kl 09:00 avgör kommunstyrelsen om Lindesbergs kommun ska ha ett samarbetsforum för kulturfrågor eller om det räcker med ett kultursamtal några timmar om året. Kommunstyrelsens sammanträde är öppet för alla intresserade och hålls i konferensrummet Nästet i Kommunhuset (mitt emot Lindesbergs lasarett).

Samtal kring kulturen i Lindesbergs kommun

Måndag 2 september kl 18:00 hålls kultursamtal på Ullergården i Ullersäter. Kvällen kommer att bjuda på information och utrymme för samtal kring kulturen i Lindesbergs kommun. Representanter från kulturenheten och kulturskolan finns på plats och politiska företrädare deltar. ”Varmt välkomna att samtala kring kulturen i vår kommun”, hälsar kulturchef Kristina Öster.

Besök Linde AB söker verksamhetsentreprenör för biografen i Lindesberg

Besök Linde AB önskar anlita en verksamhetsentreprenör för biografen i Lindesberg och har nu gått ut med förfrågan om tjänstekoncession avseende biografverksamhet. Upphandlingen genomförs enligt lagen om upphandling av koncessioner med sista anbudsdag 18 september.

Lindesbergs kommun behöver ny arkivlokal

Ett nytt tag kring arkivfrågan i Lindesbergs kommun måste tas för att undvika skada på arkivhandlingar eller incidenter med personuppgifter. Därför föreslås kommunstyrelsens utskott för stöd och strategi - som behandlar frågan måndag 19 augusti - att uppdra till kanslichefen att utreda möjliga lösningar för ny arkivlokal.

Lindesbergs kommun söker kommunikatör

”Som kommunikatör är du är drivande i utvecklingen av kommunikationsarbetet i Lindesbergs kommun. Du kommer både ha en strategisk och en operativ roll med stor variation i arbetet. Du analyserar kommunikationsbehov, tar fram kommunikationsplaner och stödjer administrativt. Du kommer att ansvara för kommunikationen i samband med större projekt, aktiviteter och förändringar och utgör ett kvalificerat kommunikationsstöd till chefer och verksamheter. Du kommer arbeta med olika digitala kanaler och bland annat med press- och kriskommunikation”.

KULTUREVENEMANG 24 AUGUSTI-1 SEPTEMBER:

24 aug: Amerikanska Diane Patterson ger konsert i Stripabryggeriet

Lördag 24 augusti kl 19:30 kommer amerikanska Diane Patterson till Stripabryggeriet i Stripa gruvmiljö för konsert. Med rötterna i amerikansk folkmusik tar hon upp aktuella händelser i vår tid som väcker engagemang.

Stripabryggeriet har anslutit sig till Nätverket Lindekultur

”Vi är belägna i Stripa Gruvmiljö som sedan 2006 är ett byggnadsminne. Vi är inrymda i Mekaniska verkstaden och Välfärdshuset. I Mekaniska verkstaden har vi pub samt bryggeri och i Välfärdshuset ligger vårt galleri – Gallerirum. Vi har beslutat att så långt det är möjligt bevara våra lokaler i ”befintligt skick”.

24 aug: Lindesbergs Konstförening ställer ut Magdalena Eriksson

24 aug: Ramsbergs Hembygdsförening: Vandring Björkvretens egendom

Ulrika Beskow och Siman Ernberg berättar om skogen och egendomens historia.

24 aug: Frövifors Pappersbruksmuseum: Kustomträff

För tredje året arrangerar Torch It Car Club en kustomträff på Frövifors Pappersbruksmuseum den 24 augusti kl 11.00-15.00. Kostumträffen belyser det Svenska 60-70-talets kustomstil med snedställda framljus, vilt uppkapade framskärmar med hårda rörgrillar, tufft försänkta bakljus och antenner, flipfrontar och taksänkningar och andra kustomtrix som karaktäriserar den Svenska kustomstilen.

25 aug: Örebro länsmuseum firar Arkelogidagen vid Råsvalslund

Söndag 25 augusti kl 13.00 firas Arkeologidagen vid Råsvalslund - en välbevarad vikingatida bosättning utanför Lindesberg. Följ med länsmuseets arkeolog Martin Edlund på en guidad visning av området och delta i prova-på aktiviteter.

27 aug: Linde bergslags församling: Upptakt för Vävstugans vänner

Alla vävintresserade är varmt välkomna till Församlingshemmet i Lindesberg.

29 aug: Lindesbergs Filmstudio startar höstterminen med Kapernaum

Torsdag 29 augusti kl 19.00 inleder Lindesbergs Filmstudio höstterminen på Folkets Hus Bio i Lindesberg med ”Kapernaum” - en gripande film om utsatta barn i Beirut. Höstterminen 2019 kostar ett medlemskap för vuxen 250 kronor vilket ger tillträde till sju filmstudiofilmer och en finsk extrafilm.

29 aug: ”Öppet hus” på Lantbruksmuseet i Fellingsbro

”Öppet hus” på Lantbruksmuseet vid Olofsborg. Kl. 12.00 – 13.00 serveras de populära korngrynen, gröna ärter, bruna bönor och stekt fläsk. Lantbruksmuseet är öppet och där kan man skåda maskiner, vagnar, verktyg mm som nyttjades före de stora skördetröskornas och traktorernas tid. Pensionärskören bjuder på sommarsånger. Bildarkivets jubileumsfotoutställning visas inne på Olofsborg.

29 aug: Stråssa Byförening: Om Mozart och hans musik

Thomas Kliche berättar underhållande om Mozart och spelar hans musik. FÖRANMÄLAN till Grazyna senast 27 augusti, mobil/sms 076 914 47 41 eller på Facebook. Tomatsoppa, bröd, kaffe och kaka: 80 kronor Välkommen till Navet! Arr: Stråssa Byförening

30 aug: Ullergården: Sommarkväll i byn

Sommarkväll i byn med Sörbye & Jennebo med PHIA. Duon som är baserad i Örebro består av Daniel Sörby och Benjamin Jennebo, Benjamin känner säkert många igen som gitarrist i Smash Into Pieces men även Daniel har kopplingar till bandet då hans bror är Adam är sångare i Smash. Till Ullergården följer också Phia med. På repertoaren står det folkpop.

30 aug: Sommarsalut med Guldsmedshyttans Musikkår

31 aug: Örebro Läns Konstnärsförbund: Vernissage för utställning

Vernissage på Ateljé Hjälmarstrand. Marianne Degerman, Nick Furderer och Thomas Rydén från Lindesberg finns med bland utställarna.

31 aug: Löa Nostalgidag 2019

Ta en nostalgitripp till Löa! Dags för årliga nostalgidagen i byn Löa. Alla nostalgifordon är välkomna. Förtäring finns samt människor på gott humör. Arrangör: Löa Bygdegårdsförening

1 sept: Lindesbergs Konstförening: Utflykt till Avesta Art

Utflykt till AVESTA ART där vi får en privat visning. Samåkning från Lindesberg. Anmäl intresse till Rainer via rainer@hickisch.se eller 070 738 86 38

1 sept: Svalbo café: Musikkväll

Söndag 1 september kl 19.00: Richard Lindgren och Olle Unenge - ”vi skulle inte ha musik den här dagen - men hur kunde vi stå emot när vi fick frågan. Det var länge sen de var här…”

● lindekultur.se - den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesberg skickas till info@lindekultur.se

Vad händer i kultur-Lindesberg?

Vill du veta vad som händer i kultur-Lindesberg i höst? Följ vår evenemangs-kalender på lindekultur.se - den mest kompletta kalender för kulturevenemang i Lindesbergs kommun.

Vill du marknadsföra vad som händer i kultur-Lindesberg i höst (och det ännu inte finns med i vår evenemangs-kalender på lindekultur.se. Skicka underlag om kommande evenemang till info@lindekultur.se.

Utställningar:

• Lindesbergs Konstförening ställer ut Magdalena Eriksson: Lördag 24 augusti kl 12:00 är det vernissage för Lindesbergs Konstförenings utställning med verk av Magdalena Eriksson i Konstrummet på Lindesbergs Stadsbibliotek. Utställningen pågår till och med 18 september. Läs mer på lindekultur.se >>
  • Ett Mindre Galleri i Spannarboda: ”Das ding an sich” (på svenska ”Tingen i sig”) med stilleben av Bo Alström. Utställningen visas till och med 23 augusti kl 13:00-18:00 eller efter överenskommelse. Läs mer på lindekultur.se >>
  • Stripabryggeriet: ”Stripas inre skönhet”. Fotografier från gruvans inre miljöer visas i Gallerirum, Stripa Gruva, av Göran Johansson. Samtidigt visas en mindre kollektion Gatufotobilder från Berlin och New York, m. fl. storstäder. Läs mer på lindekultur.se >>
  • Frövifors Pappersbruksmuseum: ”A Paper Art Fantasy”: I utställningen medverkar åtta konstnärer som skapat varsin sagovärld i papper som material. Läs mer på lindekultur.se >>
  • Blombergska gården i Lindesberg: Lindesbergs Hembygdsförening visar Miniatyrstaden Lindesberg onsdagar kl 15-17 och fredagar kl 12-15. Grupper kan även tas emot andra tider efter särskild överenskommelse. Läs mer om Miniatyrstaden Lindesberg >>
  • Lindesbergs Hembygdsförening: Affischutställning om sägner på ICA Supermarket om Lindesbergs mest kända sägner. Läs mer på lindekultur.se >>
  • Lindesbergs stadsbibliotek: ”Bergsmansson och samlare” - en utställning om Siggebohyttan och Karl August Andersson-Meijerhelm. Kulturarvshörnan på Lindesbergs stadsbibliotek. Utställningen pågår hela sommaren på bibliotekets ordinarie öppettider. Läs mer på lindekultur.se >>
  • Skyltfönsterprojektet - ett konstprojekt som drivs av Lindesbergs Konstföreningen där inbjudna konstnärer fyller tomma skyltfönster i centrala Lindesberg med konst. Läs mer på Lindekultur.se >>

För fler evenemang i Lindesbergs kommun och bioprogram på Folkets Hus Bio: Se upplevlindesberg.se >>

● lindekultur.se har kontaktuppgifter till alla som är med i Nätverket Lindekultur >>

Nätverket Lindekultur är ett ideellt och informellt nätverk av och med kulturella och kreativa verksamheter till stöd för och utveckling av kulturlivet i Lindesbergs kommun. Genom samverkan och samordning når vi samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg:

• Kulturen finns: Genom marknadsföring gör vi kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg.
  • Kulturen kan: Genom dialogmöten hittar vi utvecklingsmöjligheter för kulturen i Lindesberg.
  • Kulturen behövs: Genom projekt visar vi att kulturen behövs för att utveckla Lindesberg.

Nätverket Lindekultur stödjer kulturlivet i Lindesberg - välkommen att vara med i nätverket: Alla som är aktiva inom någon kulturell och kreativ verksamhet i Lindesbergs kommun är välkomna att vara med i nätverket! Läs mer >>

För mer information om Nätverket Lindekultur - ta gärna direktkontakt med någon i nätverkets kontaktgrupp: Gunilla Dovsten; Stefan Jansson; Johan Wennman; Kajsa Karlsson; Mikael Tiderman; Maria Lindstedt; Sven Carlsson.

Vi följer kulturlivet i Lindesberg - följ oss! Välj själv hur:

Som Nätverket Lindekulturs nyhetskanal har lindekultur.se två huvuduppgifter - dels att göra kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg (genom att marknadsföra vad som händer i kulturlivet i kommunen); dels att bevaka och följa upp kulturpolitiska frågor i Lindesberg (eftersom kulturen kan och behövs för att utveckla kommunen).

Redaktionen för lindekultur.se arbetar enligt två principer - när det gäller evenemang skriver vi om dessa innan de händer (kultur ska upplevas); när det gäller kulturpolitiska frågor skriver vi om förslagen innan besluten fattas (för att ge våra läsare och andra intresserade möjligheten att diskutera frågan och påverka besluten).

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se