Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 41)

Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 41)

● Webbplatsen lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) är en nyhets- och informationskanal för det mesta av det bästa med kulturen i Lindesberg ● Vi följer kulturlivet i Lindesberg - genom att publicera nyheter från de som är med i Nätverket Lindekultur. Genom marknadsföring gör vi kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg ● Vi bevakar kulturpolitiken på kommunal och regional nivå - för att bidra till att nå målen i Lindesbergs kommuns Vision 2025 ("I Lindesbergs kommun finns ett kultur- och föreningsliv för alla") och Örebro läns kulturplan 2016-2019 ("Region Örebro län arbetar för att det i hela länet ska finnas ett rikt och tillgängligt kulturutbud präglat av kvalitet och nyskapande").

..................................................................................

● lindekultur.se - den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg >> ● För publicering av nyheter (en exklusiv tjänst enbart för de som är med i nätverket) - skicka underlag i god tid till info@lindekultur.se. Redaktionen (som arbetar ideellt och "i mån av tid") redigerar och publicerar era nyheter – men ni måste själva producera underlaget (texter och bilder).

Opera på bio-säsongen i Lindesberg inleds med Trollflöjten

Lördag 14 oktober inleds Opera på bio-säsongen i Lindesberg med Trollflöjten i direktsändning från Metropolitan Opera i New York. Folkets Hus och Parker livesänder den ystra Trollflöjten med bland andra Golda Schultz och Kathryn Lewek i rollerna. Den 14 oktober visas den på ett stort antal biografer runt om i Sverige - däribland Folkets Hus Bio i Lindesberg. Läs mer >>

"Projekt: Mamma" till Ramsberg i pilotprojekt för att nå ut i länet
Söndag 15 oktober kommer föreställningen "Projekt: Mamma" av och med Alexandra Zetterberg Ehn till Resta bygdegård med "Föreningen Ramsberg – en bygd i Bergslagen" som arrangör. Föreställningen är en del i ett pilotprojekt för att fortsätta utvecklandet av arrangörsverksamheter i Örebro län. Läs mer >>

Dags igen för författarkvällar i Svalbo som firar 30 år
Söndag 15 oktober är det premiär för höstens författarkvällar i Svalbo. "Nu är det är 30 år sedan vi drog igång och det firar vi med en fantastisk säsong", meddelar Moa Rudebert på Svalbo Keramik i Jerle. Höstens program bjuder på tre kvällar med berättelser i stearinljusens sken av fyra författare - Kristina Sandberg, Agneta Pleijel, John Ajvide Lindqvist och Mia Ajvide. Läs mer >>

”Den lille prinsen” på arabiska till Lindesberg

Onsdag 18 oktober visar Lindesbergs Riksteaterförening ”Den lille prinsen” på Folkets Hus i Lindesberg. ”Den lille prinsen” - med Arabiska Teatern på sin första Riksteaterturné - spelas för arabisktalande barn från 6 år och svensktalande barn från 10 år. Föreställningen spelas på arabiska och översätts till svenska med textmaskin. Läs mer >>

Kvinnor av betydelse och spritkung presenteras i Lindesberg
"Kvinnor av betydelse för Linde" och "J O Andersson - spritkungen i Lindesberg" presenteras av Göran Karlsson i två förläsningar i Lindesberg - onsdag 18 oktober respektive tisdag 21 november. Läs mer >>

Lindesbergs Filmstudio fortsätter höstterminen med finska ”Ljus i natten"
Torsdag 19 oktober fortsätter Lindesbergs Filmstudio höstterminen med ”Ljus i natten/Toivon tuolla puolen” - ett drama från Finland i regi av Ari Kaurismäki. ”Ljus i natten” är en extrafilm som Finskt förvaltningsområde bjuder på och är öppen för alla. Filmen visas på Folkets Hus Bio i Lindesberg. Läs mer >>

Lär känna Estetiska programmet på Lindeskolans gymnasiemässa
Lördag 21 oktober bjuder Lindeskolan in till Gymnasiemässa på Lindesberg Arena. Mässan vänder sig främst till elever i årskurs 8-9 med vårdnadshavare för att få information om Lindeskolans hela utbud av gymnasieprogram och verksamheter - men allmänheten är också varmt välkomna. Läs mer >>

Kulturpub på Café Oscar - "vid behov"
Söndag 1 oktober var det premiär för Kulturpub på Café Oscar i Lindesberg med Nätverket Lindekultur som aktuellt tema. I väntan på andra aktuella kulturfrågor att diskutera avvaktar Café Oscar med att ha kulturpubar. "När behovet finns öppnar vi för sådana kulturkvällar", meddelar Stadshotellet som nu stänger Café Oscar för säsongen. Läs mer >>

Lindesbergare nominerade till NA:s kulturpris 2017
Stefan Jansson, Gunilla Dovsten, Manskören Hamoni och Kulturskolan Garnalia är några av de kulturaktörer i Lindesberg som nominerats till NA:s kulturpris 2017. Kulturpriset har delats ut årligen sedan 1980 och vid ett tillfälle har priset gått till en lindesbergare - Arne Johnsson som fick priset 1989. Läs mer >>

Arkitekttävlingen om Flugparken tar form

I våras genomförde Lindesbergs kommun en medborgardialog inför en ombyggnad/utveckling av Flugparken i centrala Lindesberg. Nu ska kommunen utlysa en arkitekttävling om parken med tre politiker i juryn - Kristine Andersson (S), Daniel Andersson (S) och Inger Griberg (MP) - som ska fatta beslut om vilka tre företag som ska erbjudas att ta fram förslag och vilket förslag som ska genomföras. De tre har nu haft ett första möte med kommunens upphandlare. ”Nu har vi ett tag på oss att fundera hur en bra formulering kan och måste se ut för att locka tävlande”, rapporterar juryn. Läs mer >>

● lindekultur.se - den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg >> ● Saknar du något evenemang i kalendern? Tipsa oss via epost till info@lindekultur.se >>

• 14 oktober 19:00: Opera på bio: Trollflöjten. Folkets Hus Bio Lindesberg
  • 15 oktober 16:00: Teater i Resta Bygdegård
  • 15 oktober 19:00: Författarkväll i Svalbo. Svalbo Café & Keramik
  • 18 oktober 18:00: Lindesbergs Riksteaterförening: Lille prinsen. Folkets Hus, Lindesberg
  • 18 oktober 19:00: Kvinnor av betydelse för Linde. Lindesbergs stadsbibliotek
  • 19 oktober 19:00: Lindesbergs Filmstudio: Ljus i natten (Finska förvaltningsområdets film). Folkets Hus Bio, Lindesberg
  • 19 oktober 20:00: Konsert på Hillstreet, Kullgatan 1, Lindesberg
  • 20 oktober 18:00: Beyond Borders är tillbaka. Sandströms, Lindesberg
  • 21 oktober 10:00: Lindeskolans gymnasiemässa. Lindesberg Arena
  • 22 oktober 16:00: Linde bergslags församling: Film i Ramsberg. Församlingshemmet i Ramsberg
  • 24 oktober 19:00: Föredrag: "På randen till revolution"
  • 26 oktober 19:00: Lindesbergs Fotoklubb: Arbetsmöte. Fotoklubbens lokal.
  • 28 oktober 10:00: Slöjdsmässa. Lindesberg Arena: Spegelsalen
  • 28 oktober 11:00: Ny utställning i Konstrummet, Lindesbergs stadsbibliotek
  • 28 oktober 16:00: Kammarmusik: Rota - musik och poesi. Tingshuset i Kopparberg
  • 28 oktober 20:00: Pubkväll i Stråssa: Navet, Stråssa

● lindekultur.se har kontaktuppgifter till alla som är med i Nätverket Lindekultur >>

● Nätverket Lindekultur är ett ideellt och informellt nätverk av och med kulturella och kreativa verksamheter till stöd för och utveckling av kulturlivet i Lindesbergs kommun. Genom samverkan och samordning når vi samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg:

• Kulturen finns: Genom marknadsföring gör vi kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg.
  • Kulturen kan: Genom dialogmöten hittar vi utvecklingsmöjligheter för kulturen i Lindesberg.
  • Kulturen behövs: Genom projekt visar vi att kulturen behövs för att utveckla Lindesberg.

● Nätverket Lindekultur stödjer kulturlivet i Lindesberg - välkommen att vara med i nätverket: Alla som är aktiva inom någon kulturell och kreativ verksamhet i Lindesbergs kommun är välkomna att vara med i nätverket! Läs mer >>

● För mer information om Nätverket Lindekultur - ta gärna direktkontakt med någon i nätverkets kontaktgrupp: Gunilla Dovsten; Stefan Jansson; Johan Wennman; Kajsa Karlsson; Mikael Tiderman; Maria Lindstedt; Sven Carlsson.

Vi följer kulturlivet i Lindesberg - följ oss! Välj själv hur:

● Veckans kulturnyheter från Lindesberg - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >>
● Följ lindekultur.se på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>
● Följ lindekultur.se på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från Nätverket Lindekultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se