Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: Spretig efterfrågan och fler affärer innan visning

Bostadsrättspriserna låg still under april. En genomsnittlig bostadsrätt kostar nu 2,4 miljoner kronor eller 36 941 kronor per kvadratmeter. Villapriserna steg med en procent den senaste månaden och snittpriset uppgår till 3,2 miljoner kronor. Det visar nya siffror från Svensk Mäklarstatistik som analyserats av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

– Vi ser en spretig marknad där priserna nu tydligare avspeglar bostädernas attraktionskraft. Prisutvecklingen varierar mycket från område till område och bostad till bostad, där låga avgifter och bra lägen är hett eftertraktat. En påtaglig trend i storstäderna är att fler bostäder nu förmedlas redan innan ordinarie visning, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

I centrala Göteborg steg bostadsrättspriserna med två procent under april och i Stor-Göteborg uppgick ökningen till en procent. I övriga storstadsregioner låg priserna stilla. På helårsbasis har bostadsrättspriserna stigit mest i centrala Malmö, med en uppgång på sju procent. I riket som helhet har priserna ökat med en procent det gångna året.

– Sammantaget ser vi en ökad efterfrågan på bostadsmarknaden. Tuffare villkor för finansiering gör det fortfarande svårt för många att faktiskt kunna byta bostad efter behov. En slopad flyttskatt och ändrade amorteringsregler skulle öka rörligheten och bidra till en långsiktigt hållbar bostadsmarknad, säger Marcus Svanberg.

Villapriserna i Sverige steg med en procent i april. Störst är ökningen i Stor-Stockholm med en ökning på två procent. I Stor-Malmö steg villapriserna med en procent och i Stor-Göteborg förblev villapriserna oförändrade. Sett över de senaste tolv månaderna återfinns den största ökningen i Stor-Malmö med fem procent. De gångna tolv månaderna har villapriserna i riket ökat med en procent.

Bostadspriser i övriga landet

I Jämtlands län har bostadsrättspriserna stigit med 12 procent det senaste året, vilket är mest i landet. Den största tillbakagången återfinns i Kalmar län, med en nedgång på sju procent. I Kalmar län har dock villapriserna stigit mest i landet – en uppgång på fem procent. Mest har villapriserna sjunkit i Västernorrlands län, sex procent.

Pressbilder: Marcus Svanberg

Om statistiken

Statistiken hämtas från Svensk Mäklarstatistik och baseras på försäljningen av 12 261 villor och 27 069 bostadsrätter under februari 2019 – april 2019. Tremånaderssiffran är en jämförelse med november 2018 – januari 2019. Årssiffran är en jämförelse mellan februari 2018 – april 2018 och februari 2019 – april 2019. Rikssiffrorna beräknas som ett vägt genomsnitt för de underliggande storstadsområdena och övriga riket. Prisutvecklingen för villor baseras på K/T-talet (Köpesumman/Taxeringsvärdet). Medelpriset baseras på den senaste månadens försäljningar.

Så har bostadsrättspriserna förändrats i storstäderna:

Region 1 månad 3 månader 12 månader Medelpris (kr/kvm)
Riket ± 0% + 1% + 1% 36 941
Centrala Stockholm ± 0% ± 0% + 1% 87 294
Stor-Stockholm ± 0% + 1% ± 0% 54 550
Centrala Göteborg + 2% ± 0% + 2% 60 921
Stor-Göteborg + 1% ± 0% + 1% 43 604
Centrala Malmö ± 0% + 2% + 7% 31 201
Stor-Malmö ± 0% + 2% + 6% 28 636

Så har villapriserna förändrats i storstäderna:

Region 1 månad 3 månader 12 månader Medelpris
Riket + 1% + 3% + 1% 3 238 000
Stor-Stockholm + 2% + 3% ± 0% 5 579 000
Stor-Göteborg ± 0% + 2% + 2% 4 582 000
Stor-Malmö + 1% + 5% + 5% 4 148 000

• analyser och kommentarer

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling är Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 168 bobutiker och 800 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2017 förmedlade företaget cirka 22 000 objekt till ett försäljningsvärde av 48,7 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för tredje året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2018.

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 165 bobutiker och över 800 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2018 förmedlade företaget cirka 22 000 objekt till ett försäljningsvärde av 47 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för tredje året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2018.