Lakritsfestivalen blev upprinnelsen till Sveriges första intresseförening för lakritsälskare

1350 personer besökte i helgen Lakritsfestivalen - Sveriges första lakritsfestival. Initiativtagaren Tuija Räsänen planerar nu att tillsammans med OS-kocken Elisabeth Johansson och lakritsforskaren Annika Wallin starta Sveriges första intresseförening för lakritsälskare.

Lakritsfestivalen erbjöd bland annat smakprovningar, föreläsningar och samlade lakritsälskare och produkter från hela världen. Besökare, utställare och arrangörer är mycket nöjda med festivalens utfall. Från arrangörernas sida råder det därför ingen tvekan, det blir en lakritsfestival 2010. Till dess kommer lakritsälskare kunna att organisera sig i den planerade lakritsföreningen.

- Tanken är att lakritsföreningen ska bli en sammanslutning med fokus på lakrits, likt som Chokladakademin samlar chokladälskare och på ett levnadsglatt sätt har lyckats öka kvalitetsmedvetandet om chokladprodukter samt väckt intresse för chokladens betydelse som njutnings- och näringsmedel, säger Tuija Räsänen, grundare av bl.a. Lakritsbutiken.se, om grundidén.

Tuija Räsänen märker av det ökande intresset av lakrits bl.a. genom att allt fler efterfrågar lakritsprovningar för att stilla sin kunskapstörst. Hon menar att vi inom de närmaste åren står inför ny trend med ett växande intresse för lakrits som ingrediens och en lavinartad ökning av produkter med lakrits. Hon tycker att en lakritsförening behövs, både socialt och för att kunna ställa konsumentkrav på en fortsatt utveckling av kvalitetslakrits.

Lakritsföreningen kommer, förutom att vara ett sällskap för lakritsälskare, också vara en gemensam plattform för en öppnare dialog mellan konsumenter och tillverkare. En konkret målsättning är att förpackningar med lakrits ska förses med innehållsförteckning där lakritshalten ska anges, på samma sätt som man idag redovisar kakaohalten i chokladprodukter.

Tillsammans kommer nu Elisabeth Johansson, Annika Wallin och Tuija Räsänen utveckla föreningsidén och hoppas kunna lansera konceptet för lakritsföreningen redan under hösten 2009.

Lakritsfestivalen:
När: Lördag-söndag, 25-26 april kl. 11-16
Var: "En trappa ner", Kammakarg 48, Sthlm
Inträde: 40 kr för vuxna, barn under 10 år gratis

www.lakritsfestivalen.se

Om lakrits - visste du att:
♦ att människan har ätit lakrits i över 4 000 år
♦ att man gör ren lakrits av rötter
♦ att sötlakrits ofta innehåller anisolja och saltlakrits innehåller salmiak
♦ att salmiak är ett syntetiskt salt
♦ att godislakritsen kom till 1760 när man av misstag la mjöl och socker i lakritsspadet
♦ att vi i Sverige äter årligen i genomsnitt 1 kg lakritsgodis per person
♦ att det årligen ges en lakritsfestival i England www.pontefractliquorice.co.uk

Lakritsbutiken.se
Chokladbutiken.se & Lakritsbutiken.se säljer kvalitetschoklad och lakrits på nätet samt i den egna butiken på Sankt Eriksgatan 99 i Vasastan, Stockholm. Även Chokladgåva, Chokladprenumeration och choklad- och lakritsprovningar.
Lakritsbutiken.se etablerades sommaren 2008 (Chokladbutiken.se har funnits sedan 2004).

073-642 22 07, info@lakritsfestivalen.se

Lakritsfestivalen, c/o Lakritsbutiken.se, Sankt Eriksgata 99, 113 21 Stockholm, 08-210210, info@chokladbutiken.se, www.lakritsfestivalen.se

• intresseförening