Martin Loogna ställer ut tablettaskar på Lakritsfestivalen

Minns du din barndoms tablettask som om det vore igår? Lakrits ger och väcker starka minnen eftersom den har mycket lång eftersmak, sex gånger så lång som till exempel choklad. Upplev utställning Lakritsminnen, med askar från Martin Loognas samling av 10 000 askar, på Lakritsfestivalen 20-21 april.

Fångade av nostalgin kring Lakritsfestivalens första fem år började tanken om lakritsnostalgi i stort att växa fram. Lakritsfestivalen kontaktade Martin Loogna som direkt nappade på idén att ställa ut lakritsaskar från sin stora samling.

Martin Loogna är ena halvan av radioparet Jesse & Loogna. Han är också känd för att i livesändning ha placerat en trädgårdstomte i Vita Huset, en bedrift han fick Stora radiopriset för. Han är också författare till boken Barndomens tablettaskar och äger en av världens största tablettasksamlingar med inte mindre än 10 000 askar.

”Jätteroligt att få ta fram mina askar i ljuset och prata med likasinnade om lakritsminnen”, säger han om utställningen Lakritsminnen som visas under årets festival. I en tid då alla samlade på något började han som sjuåring att samla tablettaskar. Hans favoritsort var Pelle Svanslös. Med sina vänners hjälp och flitigt samlande fick han ganska snabbt en imponerande samling av både svenska och internationella askar.

Efter att sedan ha varit bortglömda i många år lyftes de 2006 fram i ljuset när Martin Loogna skrev boken Barndomens tablettaskar som gavs ut av Bokförlaget Max Ström. Nu visas de på Lakritsfestivalen 20-21 april på Annexet vid Ericsson Globe.

SVENSK TABLETTASKHISTORIA

1900-talets början
Halspastiller började säljas i plåtburk.

1926
Röda Ugglan, första tablettasken av papper.

1932
Första tablettasken för barn, troligtvis Pim Pim.

1950-talet
Barnasken slår igenom på allvar.

1970-talet
Tablettaskarnas storhetstid.