Sveriges favoritlakrits 2013

Tidigare år har Tyrkisk Peber från Fazer och Lakrids A från Lakrids by Johan Bülow vunnit. Vilken lakritsprodukt blir svenska folkets lakritsfavorit 2013? Nomineringsperioden pågår under hela mars. Finalen genomförs på Lakritsfestivalen 20-21 april med festivalbesökarna som domare.

Lakritsfestivalens tävling Svenska Folkets Favoritlakrits startade 2011 och byter i år namn till Sveriges favoritlakrits. Samtidigt förändras reglerna så att en interaktiv final med fem finalister tillkommer under Lakritsfestivalen 20-21 april på Annexet vid Ericsson Globe.

Vinnare 2012 blev Lakrids by Johan Bülows Lakrids A, en chokladöverdragen sötlakrits rullad i lakritspulver, som fick tio procent av rösterna. ”Försäljningen av A gick upp med tjugo procent på den svenska marknaden under 2012 och vinsten bidrog säkert till detta”, berättar Johan Bülow, grundare av succéföretaget Lakrids by Johan Bülow. I Sverige företräds företaget av Chokladhuset i Limhamn.

Tävlingens huvudsyfte är att en gång om året ta reda på vilken lakritsprodukt som Sveriges lakritsälskare föredrar. Ett sekundärt mål har blivit att se hur många olika produkter som får röster på den växande lakritsmarkanden.

”Det är en intressant tävling eftersom det alltid är svårt för lakritsälskare att välja bland sina favoriter”, säger Lakritsfestivalens arrangör Tuija Räsänen. 2012 fick över 150 olika produkter röster, vilket var en ökning med femtio procent från året innan. Inspirationen till tävlingen kommer från Finlands Salmiakförenings årliga tävling Salmiakki Finlandia Award. Sedan 2012 delas ett lakritspris även ut i Danmark.

Nomineringen av lakritsprodukter pågår under hela mars via webbformulär på Lakritsfestivalens hemsida eller via e-post till tavling@favoritlakrits.se. Alla lakritsprodukter som finns i handeln idag kan nomineras. Bland de som nominerar en produkt vinner tre personer en lyxig presentpåse innehållandes de fem finalisterna.

Lakritsfestivalen, Sankt Eriksgatan 99, 113 31 Stockholm, www.lakritsfestivalen.se

Tuija Räsänen, ägare av Choklad & Lakrits Sverige, arrangör för Lakritsfestivalen
08-210 210, 0738-44 02 04, tuija@lakritsfestivalen.se

Anette Jonsson, marknadsansvarig för Lakritsfestivalen
0709-301 269, anette@lakritsfestivalen.se

Lakritsfestivalen är Sveriges årliga lakritsfest, en fest fylld med goda smakupplevelser, spännande aktiviteter och ny kunskap om lakrits. Syftet är att vara en mötesplats för lakritsälskare, producenter och återförsäljare. Det femte festivalåret, Lakritsfestivalen 2013 hålls på Annexet vid Ericsson Globe lördag 20 april 2012 kl. 10-19 och söndag 21 april kl. 11-18. Entré: 95 kr/person och dag, barn under 10 år gratis i målsmans sällskap. Biljetter www.ticnet.se/event/lakritsfestivalen-biljetter/240015 och biljetter ihop med lakrits www.chokladolakrits.se/biljett-till-lakritsfestivalen.

Läs mer www.lakritsfestivalen.se, www.facebook.se/lakritsfestivalen eller twitter.com/Lakritsfestival.

Bakom Lakritsfestivalen finns Choklad & Lakrits Sverige och ägaren Tuija Räsänen som också är Lakritsfestivalens arrangör. Företagets fokus är att hitta kvalitétschoklad och lakrits från hela världen. Idag har företaget tre butiker; i Stockholm, i Trosa och på webben. Bakgrunden till Lakritsfestivalen är att Tuija upptäckte det stora behov lakritsälskare har att prata om sitt lakritsintresse, hitta lakritsprodukter de smakat en gång och att möta andra med samma passion. Utöver den årliga lakritsfesten hålls också regelbundna lakrits- och chokladprovningar. Läs mer på www.chokladolakrits.se.

Lakritsfabriken i Ramlösa - huvudsponsor för Lakritsfestivalen 2013
Lakritsfabriken i Ramlösa producerar Sveriges första premiumlakrits. Alla ingredienser är helt naturliga och man använder rismjöl i stället för vetemjöl, vilket även gör produkten glutenfri. Lakritsfabrikens första premiumlakrits lanserades under Lakritsfestivalen 2011. Till Lakritsfestivalen 2012 gjorde Lakritsfabriken världens längsta lakrits på 519 meter som nu blivit godkänt av Guinness World Records. Företaget ingår i ScandChoco. Läs mer på www.lakritsfabriken.se.

Annexet vid Ericsson Globe
Annexet ligger i direkt anslutning till nationalarenan Ericsson Globe på en yta om 3000 kvm och är en del av Skandinaviens största evenemangsområde. Varje år besöker 1,5 miljoner människor Stockholm Globe Arenas för 300 av de bästa upplevelserna inom sport och underhållning. Företaget är en del av AEG Facilities - ett internationellt företag med världsomspännande nätverk av arenor. Läs mer på www.globearenas.se

• ekologiskt
  • firande