Fortsatt nedgång för kliniska prövningar i Sverige

LIFs årliga FoU-enkät bland de forskande läkemedelsföretagen visar en fortsatt nedåtgående trend i antalet kliniska prövningar i den svenska sjukvården.

– Detta är djupt oroande, säger Anders Blanck, VD i LIF. Det innebär att allt färre svenskar får tillgång till nya behandlingar, och att vården går miste om kunskapsgenerering genom fullt finansierade kliniska prövningar.

– Det visar också att trots ett stort politiskt fokus på vikten av koncentrerade satsningar för att värna och stärka medicinsk forskning, så har vi ännu inte sett någon vändning i den negativa trenden.

LIFs forskningsenkät summerar medlemsföretagens investeringar i preklinisk och klinisk forskning i Sverige 2012 inklusive genomförda kliniska prövningar och icke-interventionsstudier. Rapporten visar att antalet vårdenheter per klinisk prövning och antalet studiepatienter per vårdenhet är nere på extremt låga nivåer, vilket gör att man kan ifrågasätta om det är långsiktigt hållbart att bedriva kliniska prövningar i Sverige. I genomsnitt inkluderas cirka 40 patienter per prövning fördelat på i genomsnitt 4 center.

LIFs hela FoU-rapport finns som bilaga, samt går även att ladda ned från förstasidan på www.lif.se. Där finns även diagrammen separat nedladdningsbara.

Kontakt:
Anders Blanck, VD, LIF