Filosofistuderande Olle Bild köpte den 20 miljonte koppen ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe hos Högskolerestauranger. (Foto: Högskolerestauranger)

Olle - en historiskt kaffedrickare

Högskolerestauranger har sålt Löfbergs ekologiska och Fairtrade-märkta kaffe i tio år. Häromdagen passerade dom en milstolpe: 20 miljoner serverade koppar! Den historiska kaffedrickaren heter Olle Bild, mer om honom alldeles strax.

Att Högskolerestauranger satsat på ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe har betytt mycket för både människor och miljön. De 20 miljoner kopparna har bland annat bidragit till:

• 1,3 miljoner kronor i extra premier till kaffeodlarna och deras kooperativ
  • att en yta motsvarande 367 fotbollsplaner ställts om till ekologisk produktion, utan kemiska bekämpningsmedel
  • att användningen av konstgödsel minskat med 40 000 kilo

Häftigt va?!

Högskolerestaurangers vd Fredrik Norberg säger att han är stolt över att dom tidigt satsade på ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe i samarbete med oss på Löfbergs. Vi kan bara hålla med! Det är tillsammans med kloka kunder och konsumenter vi kan göra skillnad på riktigt.

Tillbaka till Olle, som pluggar filosofi på Södertörns högskola. Det var alltså han som köpte den 20 miljonte koppen ekologiskt och Fairtrademärkt kaffe hos Högskolerestauranger häromdagen. Hur många koppar han köpt innan dess vet vi inte, men vi hoppas och tror att det blir fler framöver. Och att kopparna är både ekologiska och Fairtrade. Heja dig Olle!

>> Läs mer om skillnaden du och Olle gör när ni väljer certifierat kaffe!