Fairtrade bidrar till en positiv utveckling

Fairtrade bidrar till en positiv utveckling

För drygt 20 år sedan började vår resa tillsammans med Fairtrade. Idag är var femte kopp vi säljer i Sverige Fairtrade-märkt.

Genom att välja Fairtrade bidrar du till att kaffeodlare, med egen kraft, kan förbättra sina arbets- och levnadsvillkor. 2017 generade våra inköp 54,7 miljoner kronor i extra premier till småskaliga kaffeodlare.

Det här gör skillnad. Det ser vi med egna ögon på våra besök hos Fairtrade-kooperativ över hela världen, t.ex. hos Ana-Maria i Colombia.

I den här filmen berättar Kathrine Löfberg mer om våra erfarenheter:

Löfbergs och Fairtrade

• Löfbergs med och stöttade när Fairtrade Sverige (som först hette Rätvisemärkt) startade 1996
  • 2000 började Löfbergs sälja kaffe som var både ekologiskt och Fairtrade – först i Sverige!
  • 2017 genererade Löfbergs Fairtrade-märkta kaffe 54,7 miljoner kronor i extra premier till småskaliga kaffeodlare
  • Idag är Löfbergs är en av världens största inköpare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe