Gör du nån skillnad när du väljer certifierat kaffe?

Gör du nån skillnad när du väljer certifierat kaffe?

Vilken skillnad gör du egentligen när du väljer kaffe från certifierade odlingar? Stor! Det visar beräkningar som kafferosteriet Löfbergs gjort.

Löfbergs har utvecklat verktyget Hållbara offerter som visar vilka konkreta effekter man bidrar till när man väljer kaffe från certifierade odlingar. Verktyget används framförallt till kunder inom hotell, restauranger och caféer. Nu har det familjeägda kafferosteriet tittat på effekterna av allt kaffe man säljer.

Idag har hela Löfbergs sortiment en hållbarhetsmärkning, och 2017 köpte Löfbergs 10 250 ton ekologiskt, 5 140 ton Fairtrade och 8 920 ton Rainforest Alliance. Det betyder att kunder och konsumenter som valde Löfbergs kaffe bland annat bidragit till:

• En minskning av konstgödsel med 2 100 ton
  • En minskning av kemiska bekämpningsmedel med 212 ton
  • Att en yta motsvarande 18 800 fotbollsplaner ställts om till ekologisk odling
  • Att 54,7 miljoner kronor betalats ut i extra premier till småskaliga kaffeodlare

Inte så illa! Som konsument gör du helt klart skillnad genom att välja kaffe från certifierade odlingar.

Kort om olika märkningar

• Ekologiskt
    Visar att kaffet odlas utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel.
  • Fairtrade
    Garanterar ett minimipris och en extra premie till kooperativet.
  • Rainforest Alliance
    Fokuserar bland annat på biologisk mångfald och hållbara odlingsmetoder