20 år av ekologiskt kaffe

Idag är det 20 år sedan kafferosteriet Löfbergs producerade sitt första paket av ekologiskt kaffe. Till en början gick försäljningen trögt men med fast beslutsamhet fortsatte Löfbergs att köpa in ekologiskt kaffe, och kan idag titulera sig som en av världens största importörer och rosterier av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe.

Året var 1995 då Anders Löfbergs tillsammans med dåvarande inköpsdirektör Tony Broman bestämde sig för att Löfbergs skulle bli det första stora kaffeföretaget i Sverige att erbjuda ekologiskt kaffe, som dessutom uppfyllde kraven på svensk kvalitet och smakpreferens.

- På den tiden gick det bara att få tag i ekologiskt kaffe i hälsokost- och världshandelsbutiker, ofta dyrt kaffe importerat från Holland som dessvärre inte smakade gott alls, säger Tony Broman på Löfbergs

Från en container till en av världens största köpare

Tony Broman fick i uppdrag att ge sig ut på jakt efter bönor med rätt kvalitet som uppfyllde kraven för ekologisk odling enligt KRAV. Resan gick till södra Mexiko och området Chiapas där de rätta bönorna hittades hos odlaren Finca Santa Anita, arabicabönor av fin kvalitet som vuxit på mycket hög höjd och som passade den svenska smaken perfekt.

- Vi var fast beslutna om att ekologiskt var rätt väg för Löfbergs och nu hade vi hittat riktigt fina bönor, så vi köpte in en hel container, 17 ton! Varje dag gick jag lite nervös ner i råkaffelagret och räknade de 250 säckarna, det gick trögt i början men plötsligt tog efterfrågan fart, säger Tony Broman

Ekologiskt - det nya konventionella?

Idag tillhör kaffe den varugrupp med störst andel ekologiska alternativ, och andelen konsumenter som väljer ekologiskt ökar stadigt. Hos Löfbergs innehåller alla produkter som säljs i Sverige kaffe från certifierade odlingar och ungefär en tredjedel av allt kaffe Löfbergs köper in är ekologiskt. Och 2020 ska alla kaffeprodukter som säljs under egenägda varumärken vara certifierade på alla marknader, ett viktigt steg på Löfbergs resa mot Europas mest hållbara kaffebolag.

Sofia Svahn, kommunikationschef, tfn: 054-14 01 10 sofia.svahn@lofbergs.se

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har drygt 300 anställda och omsätter 1,7 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs. http://www.lofbergs.se