- Nu ser jag fram mot att representera Sverige i VM. Målsättningen är att ta Sveriges bästa placering någonsin, säger Alex Ntatsos efter segern i Latte Art vid Svenska Kaffemästerskapen.

​Alex är bäst i Sverige på Latte Art

Alex Ntatsos, barista på Löfbergs Rosteri & Kaffebar i Stockholm, försvarade titeln i Latte Art vid Svenska Kaffemästerskapen i Alingsås. Segern innebär att Alex representerar Sverige på VM som avgörs i Berlin i juni.

- Jag var mer förberedd än någonsin och nu ser jag fram mot att tävla i VM. Målsättningen är att ta Sveriges bästa placering någonsin, säger Alex Ntatsos, barista på Löfbergs Rosteri & Kaffebar i Stockholm.

Latte Art-tävlingen består av flera moment, men i korthet går det ut på att göra snyggast mjölkmönster i en espresso. Domarna tittar bland annat på kreativitet, symmetri, svårighetsgrad och hur silkeslent och krämigt mjölkskummet är.

Värdefull feedback
Till vardags jobbar Alex som barista på Löfbergs Rosteri & Kaffebar på Kungsgatan i Stockholm. Här möter kunder varje dag, och han säger att deras feedbacken är ovärderlig.

- Det är den bästa med mitt jobb, att se hur kunderna reagerar på det jag gör. I slutändan handlar ju allt om att dom ska vara nöjda. Ett leende från en nöjd kund smäller nästan lika högt som en SM-vinst, säger Alex Ntatsos.

Fem tävlingsklasser
Svenska Kaffemästerskapen arrangeras av specialkaffeföreningen SCA Sweden, och under tävlingarna korades vinnare i fem olika klasser.

I tre klasser lyckades fjolårets vinnare försvara sin titel. Förutom Alex Ntatsos handlade det om Matt Winton som vann klassen Barista, och Patrik Rolf som vann klassen Brewers.

Alla vinnare i Svenska Kaffemästerskapen 2019

Latte Art Championship: Alex Ntatsos

Barista Championship: Matt Winton

Brewers Cup: Patrik Rolf