​Alex är bäst i Sverige på Latte Art

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2019 09:05 CET

- Nu ser jag fram mot att representera Sverige i VM. Målsättningen är att ta Sveriges bästa placering någonsin, säger Alex Ntatsos efter segern i Latte Art vid Svenska Kaffemästerskapen.

Alex Ntatsos, barista på Löfbergs Rosteri & Kaffebar i Stockholm, försvarade titeln i Latte Art vid Svenska Kaffemästerskapen i Alingsås. Segern innebär att Alex representerar Sverige på VM som avgörs i Berlin i juni.

- Jag var mer förberedd än någonsin och nu ser jag fram mot att tävla i VM. Målsättningen är att ta Sveriges bästa placering någonsin, säger Alex Ntatsos, barista på Löfbergs Rosteri & Kaffebar i Stockholm.

Latte Art-tävlingen består av flera moment, men i korthet går det ut på att göra snyggast mjölkmönster i en espresso. Domarna tittar bland annat på kreativitet, symmetri, svårighetsgrad och hur silkeslent och krämigt mjölkskummet är.

Värdefull feedback
Till vardags jobbar Alex som barista på Löfbergs Rosteri & Kaffebar på Kungsgatan i Stockholm. Här möter kunder varje dag, och han säger att deras feedbacken är ovärderlig.

- Det är den bästa med mitt jobb, att se hur kunderna reagerar på det jag gör. I slutändan handlar ju allt om att dom ska vara nöjda. Ett leende från en nöjd kund smäller nästan lika högt som en SM-vinst, säger Alex Ntatsos.

Fem tävlingsklasser
Svenska Kaffemästerskapen arrangeras av specialkaffeföreningen SCA Sweden, och under tävlingarna korades vinnare i fem olika klasser.

I tre klasser lyckades fjolårets vinnare försvara sin titel. Förutom Alex Ntatsos handlade det om Matt Winton som vann klassen Barista, och Patrik Rolf som vann klassen Brewers.

Alla vinnare i Svenska Kaffemästerskapen 2019

Latte Art Championship: Alex Ntatsos

Barista Championship: Matt Winton

Brewers Cup: Patrik Rolf

Roasters Championship: Antohny Nguyen

Cup Tasters: Patrik Nilsson

Alex Ntatsos, barista, Löfbergs Rosteri & Kaffebar, tfn: 073-557 39 45, alexandros.ntatsos@lofbergs.se
Anders Thorén, pressansvarig, Löfbergs, tfn: 0703-55 64 22, anders.thoren@lofbergs.se

Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Idag är vi 350 kaffeälskare som är verksamma i norra Europa och Kanada, och som delar passionen för smak, trender och hållbarhet. Vi omsätter 1,9 miljarder kronor och är en av världens största inköpare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs är en del av Löfbergs Coffee Group som även äger varumärkena Peter Larsen Kaffe, Percol, Green Cup, Kobbs och SuperBonobo. www.lofbergs.se

Kommentarer (0)

Kommentera

Genom att skicka din kommentar accepterar du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med Mynewsdesks <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Integritetspolicy</a>.