Robert Sobocki, vd på Scania Bilar Sverige (vänster) och Lars Appelqvist, vd på Löfbergs.

​Löfbergs först med ny, klimatsmart hybrid

Den är stark som en elefant, tyst som en mus och minskar koldioxidutsläppen med upp till 92 procent. Idag var det Sverigepremiär för Scanias nya hybrid. Premiärturen kördes i Karlstad där den transporterar kaffe mellan Löfbergs rosteri i centrala Karlstad och det nya höglagret i Välsviken.

- Jättekul att vi och Karlstad är först att använda den här unika, klimatsmarta lösningen. Det ligger helt i linje med vår ambition att vara Europas mest hållbara kafferosteri, säger Lars Appelqvist, vd på Löfbergs.

Hybriden är den första av sitt slag och körs på HVO (fossilfri diesel) eller el. Den bygger på en ny teknik som lastbilstillverkaren Scania utvecklat. Tekniken innebär att bränsleförbrukningen sänks och att koldioxidutsläppen minskar med upp till 92 procent. Stora miljömässiga fördelar alltså.

- Transporter är en stor källa till de fossila koldioxidutsläppen, och därför känns det väldigt bra att presentera en nyhet som bidrar till att minska utsläppen, säger Robert Sobocki, vd på Scania-Bilar Sverige.

Bra för både plånbok och miljö
En annan fördel är att Scaniahybriden kan köras helt på el vissa sträckor, vilket gör den näst intill ljudlös. Det innebär att den kan användas i stadskärnor och tätbebyggda områden på mornar, kvällar och nätter utan att störa boende. Samtidigt är den bränslesnålare än tidigare lösningar.

Hybriden levereras av Lecab Lastbilar i Karlstad och körs av DB Schenkers transportör Godsservice på uppdrag av Löfbergs.

- Vi är naturligtvis stolta över att den första hybriden i Sverige används i Karlstad. Förutom att den minskar koldioxidutsläppen så sänker den bränsleförbrukning med 18 procent vilket är bra för både plånboken och klimatet, säger Oscar Svedlund, vd på Lecab Lastbilar och Oscar Oscarsson, vd på Godsservice i Karlstad.

Mest klimatsmarta lösningen
Löfbergs är ett av Nordens största kafferosterier och producerar drygt 10 miljoner koppar kaffe – om dagen. 2016 invigde man ett nytt höglager i utkanten av Karlstad för att bädda för framtida expansion. Rostningen sker fortfarande i kaffeskrapan i centrala Karlstad. Råkaffet kommer från jordens alla hörn och transporteras först med båt till Göteborg, och sen med tåg direkt in i rosteriet.

- Även om transporten bara står för tre procent av kaffets klimatpåverkan, så gör vi allt vi kan för att minimera effekterna på miljön. På sikt hoppas vi kunna transportera kaffet med tåg mellan rosteri och höglager, men idag är det här den mest klimatsmarta lösningen som går att få tag på, säger Lars Appelqvist.

Anders Thorén, vik kommunikationsdirektör, 0703-55 64 22, anders.thoren@lofbergs.se

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har drygt 300 anställda och omsätter 1,7 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs. http://www.lofbergs.se