​​Ny mörkrost ger eko i kaffehyllan

Efterfrågan på ekologiska varor ökar kraftigt. Det tar Löfbergs fasta på genom att bredda sortimentet. I februari gör Eko Mörkrost sitt intåg på kaffehyllan i landets livsmedelsbutiker. Den stora efterfrågan på ekologiska produkter gör att Löfbergs förbereder sig för en rekordlansering.

- Vi har nog aldrig varit med om ett så positivt mottagande för en ny produkt. Livsmedelskedjorna säger själva att det har svårt att få tag på tillräckligt mycket ekovaror, därför känns det jättekul att bredda med en ekologisk mörkrost som vi tror kommer att bli mångas favorit, säger Kent Pettersson, försäljningsdirektör på Löfbergs.

Direkt från odlarländerna

Löfbergs köper allt sitt kaffe direkt från odlarländerna. Det syns bland annat på omslaget till Eko Mörkrost som pryds av ett foto från Santa Barbara i Honduras som Martin Löfberg tog på plats under ett av sina besök i jakten på de perfekta bönorna.

Till Eko Mörkrost används handplockade Arabicabönor från ekologiska odlingar i Syd- och Centralamerika samt Östafrika. Kaffet har finstämda aromer av skogsbär och smaktoner av mörk choklad. Eko Mörkrost är både KRAV och EU-ekologiskt. Det betyder att kaffet kommer från odlingar som inte använder kemiska bekämpningsmedel eller konstgödsel och som minskar klimatpåverkan.

Tredubblad försäljning på ett år

Att det är stor efterfrågan på ekologiska produkter är ingen nyhet för Löfbergs. Det senaste året har försäljningen av kafferosteriets ekologiska mellanrost (Savannah) tredubblats.

- Den goda smaken tummar vi aldrig på, men det är ingen tvekan om att efterfrågan på schyssta, ekologiska produkter är riktigt stor. Det gör att vi har väldig stora förhoppningar på Eko Mörkrost, säger Kent Pettersson.

1995 importerade Löfbergs den första containern med ekologiskt kaffe till Sverige. Idag är det familjeägda kafferosteriet en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe.

Kent Pettersson, försäljningsdirektör, Löfbergs, 054-14 01 43, kent.pettersson@lofbergs.se

Eko Mörkrost

Bönor: Handplockade Arabicabönor
Ursprung: Syd- och Centralamerika samt Östafrika.
Smak: Finstämda aromer av skogsbär och smaktoner av mörk choklad.
Certifieringar: KRAV och EU-ekologisk.

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har 300 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs.